Author: -Ainul Yaqin-
•02:01
 


  "Minggu depan Syifa'(bukan nama sebenar) bakal melahirkan. Akak mengajak kita bertiga berkumpul untuk membincangkan apa yang boleh kita, sahabat seusrah bantu.Sekadar kemampuan kita. Dia akan melahirkan di hospital Kulai, akan balik sekejap ke rumah emaknya. Syifa beritahu akak dia akan berpantang di rumahnya di bantu suami. Bayangkan dengan anak kecil-kecil apalah sangat yang termampu dia buat" . Naqibah kami memula bicara.

"Rasanya kita perlu berbahagi-bahagi tugas, ya kan kak"

"Nak libatkan yang lain kita perlu ambil kira yang lain tinggalnya jauh. Akak, Sha dan Ros rasanya memadai kut. Rasa-rasa sanggup ke?"

Kami mengangguk walaupun masih samar akan kemampuan diri. Jika fikir boleh, pasti boleh saja segala masalah dihadapi bersama .Bukanlah ini suatu misi yang besar, malu sebenarnya untuk menceritakan tetapi atas nama cinta Allah ukhuwwah ini menyelusuri jalan yang sungguh istimewa. Jalan yang biasa-biasa namun bila diterjemahkan atas nama cinta Allah, masyaallah hati-hati kami bagaikan dirantai kemas untuk memercikkan sinaran ukhuwwah yang amat luar biasa. Barangkali bibir dan lidah tidah mampu menutur lalu menterjemahkan tetapi hati yang merasa ,manisnya tidak terperi.

 Terima kasih Kak Dib, naqibah sederhana kami yang penuh sifat keibuan. Bersama kakak saya belajar untuk mengenepikan urusan diri sendiri dan memperuntukkan sela masa yang amat sedikit untuk sahabat atas nama cinta Allah.

Bermula hari Syifa' pulang ke rumah, maka kami mengambil giliran memasak agar sarapan, makan tengahari dan malam Syifa' ada diberikan sedikit perhatian. Tanda kasih kami , itupun sebenarnya jika diikutkan jauh dari mencukupi buat seorang sahabat yang amat memerlukan.Kak Ros yang tidak pandai memandu turut sama melibatkan jasa baik suaminya menghantar bekal ke rumah Syifa'. Selainnya Syifa dan suaminya yang menguruskan sendiri urusan rumah. Kuatnya semangat sahabat ini, umurnya jauh lebih muda dari saya tetapi semangat dalamannya mengalahkan faktor usia.

"Syifa', Kak Sha pinjam semangat Syifa' hari ini ya", saya sering menuturkan begitu bila ingin pulang ke rumah setelah berpeluang menjenguk diri dan anak-anaknya.


PENGORBANAN

Saya sempat menyaksikan bagaimana teman teman seusrah seorang akh yang diserang strok bergilir-gilir mengambil masa menjaganya di wad hospital selama berminggu-minggu. Dengan itu isterinya boleh menguruskan anak-anak dan persekolahan.Mereka sanggup mengelap tubuhnya penuh kasih sayang,menyikat rambutnya malah sampai menyalin lampin pakai buang. Apakah semua ini boleh terlaksana hanya dengan hubungan dan kenalan biasa. Saya fikir ini semua boleh melangkaui sempadan biasa atas nama cintakan Allah. Mengasihi dan mencintai sahabat atas nama cinta ALLAH.

"Maaf Sha, Kak Fah tak sempat nak call ,leka dan terlupa. Kak Fah ke rumah sister tadi tolong cucikan tandas-tandas di rumahnya"

Suami sister tersebut juga mengalami strok sebelumnya dan sahabat saya menziarahinya untuk meminjamkan secebis keringatnya.

"Orang biasa mesti segankan ,Sha. Tapi kami sudah terbiasa dari zaman belajar di UK dulu. "

Saya juga pernah mendengar seorang sahabat menuturkan bahawa sekiranya kita ke rumah seorang sahabat dan kita tidak mampu memperlakukan dapurnya seperti rumah kita, membuka peti ais dengan selamba, memunggah periuk kuali membantunya memasak di rumahnya maka perlulah diketahui ukhuwwah dengannya belum sampai ke peringkat ithar.

Sungguh, seseorang yang mempunyai al-itsar, akan mendapatkan keutamaan-keutamaan yang sangat banyak.
Ini adalah suatu keutamaan yang sangat agung dan besar, sebagaimana yang diriwayatkan di dalam sebuah hadits, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

Orang yang paling dicintai oleh Allah ‘Azza wa jalla adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain. Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah kesenangan yang diberikan kepada sesama muslim, menghilangkan kesusahannya, membayarkan hutangnya, atau menghilangkan rasa laparnya. Sungguh, aku berjalan bersama salah seorang saudaraku untuk menunaikan keperluannya lebih aku sukai daripada beri’tikaf di masjid ini (Masjid Nabawi) sebulan lamanya. Barangsiapa berjalan bersama salah seorang saudaranya dalam rangka memenuhi kebutuhannya sampai selesai, maka Allah akan meneguhkan tapak kakinya pada hari ketika semua tapak kaki tergelincir. Sesungguhnya akhlak yang buruk akan merusak amal sebagaimana cuka yang merusak madu.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Abid-Dunya dengan sanad hasan)

Sungguh ajaib kuasa ukhhuwwah atas nama cintakan Allah ini. Dan saya sentiasa tercari-cari peluang untuk menjadi sebahagian dari mereka yang dianugerahkan perasaan itu.

Ada juga yang itharnya subhanallah, jika berniaga seringnya jualannya bertukar menjadi pemberian, barang bertukar tangan namun harganya percuma!

"Kak Dib, Syifa' pesan kalau asyik beri percuma kami terpaksa membeli dari orang lain. Macam ni mana untung akak berniaga, asyik kami dapat free aje, mana aci," sengaja saya mengugut dengan gurauan kepada sahabat seorang itu.

"Aci ada dekat kedai mamak. Beri lah can akak meraih pahala menghadiah, nak sedekah Sha tak layak"

Aduh...
Kak, apa mungkin jiwa kakak sudah dibajai dengan haruman hadits dari Kecintaan Rasulullah SAW


Saling menghadiahilah kalian niscaya kalian akan saling mencintai.”

 (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 594, dihasankan Al-Albani rahimahullah dalam Irwa`ul Ghalil no. 1601)
Dan kemudian di kuatkan dengan hadits

 “Saling menghadiahilah kalian karena sesungguhnya hadiah itu akan mencabut/menghilangkan kedengkian.”

Hadits yang mulia di atas menunjukkan bahwa pemberian hadiah akan menarik rasa cinta di antara sesama manusia kerana tabiat jiwa memang senang terhadap orang yang berbuat baik kepadanya. Inilah sebab disyariatkan memberi hadiah. Dengannya akan mewujudkan kebaikan dan kemesraan. Sementara agama Islam adalah agama yang mementingkan kedekatan hati dan rasa cinta. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (yang ertinya), 

Ingatlah nikmat Allah kepada kalian, ketika di masa jahiliyah kalian saling bermusuhan lalu ia mempersaudarakan hati-hati kalian maka kalian pun dengan nikmat-Nya menjadi orang-orang yang bersaudara.”
 (QS. Ali ‘Imran: 103) (Taudhihul Ahkam Min Bulughul Maram, Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Basam, Maktabah Al-Asadi, Makkah, V/126-128)




TUMPAHNYA AIR MATA SEORANG AYAH

Tahun 2004, 45 hari selepas malapetaka yang memperlihatkan kekuasaan Allah, Ghaffarnya Allah bilamana Acheh dilanda tsunami. Saya bersama 2 orang sahabat bersama kerendahan diri menginfakkan diri, jiwa dan sekelumit tenaga yang tidak seberapa ini menuju Lambaro sebuah daerah di Banda Acheh sebagai petugas sukarelawan untuk misi membantu wanita dan kanak-kanak disana.

Tarikh pemergian selama 10 hari jatuh  bersamaan cuti Tahun Baru Cina. Saya tinggalkan anak-anak bersama suami dan emak juga ayah yang banyak memudahkan urusan .  Pemergian yang membawa bersama tumpah banyaknya airmata. Dan kepulangan saya juga menumpahkan lagi airmata terhadap kisah yang mematerikan sebuah pengorbanan. Saya kira bukan hanya pengorbanan yang biasa tetapi pengorbanan yang datangnya bersama rasa kasih dan cinta atas nama Allah.

Ketika menceritakan perkara ini, ianya  meruntun hati saya sebagai sahabatnya. Dan ayah saya yang menceritakannya tidak henti-henti mengalirkan airmata. Kerana pengorbanan  sahabat saya yang dianggapnya kecil mampu menghibakan dua orang tua yang merasakan diri mereka amat-amat dihargai.
 Sahabat saya tentu sedar pemergian saya akan membuatkan kedua -dua emak dan ayah bimbang.Apa boleh buat saya telah bertekad,azam untuk menjejak Acheh tanah keturunan nenek moyang sudah saya bulatkan. Saya juga pasti di saat cuti , sahabat saya tahu boleh saja lauk pauk dibeli di kedai oleh suami saya, tidak sedikitpun  mengundang masalah.

"Dia berkata mungkin ayah dan mak rasa masakan dia tidaklah sesedap mana tetapi lauk pauk itu dia masakkan sebab adakala bila sudah  di usia tua begini selera sudah tidak sejalan dengan masakan kedai.Selalunya kakak yang masak untuk mak ayah. Tambah mak ada kencing manis dan darah tinggi. Lauk tu dia masak seperti masakkan untuk maknya". Ayah membuka cerita.

"Tiap-tiap hari dia menghantar lauk. Jauh lagi ayah nampak dia berjalan kaki. Sebelah tangan pimpin anak, sebelah lagi kendong anak yang kecil sambil menjinjing mangkuk tingkat.Ayah mak tidak boleh lupalah apa yang Syifa' buat, kakak.Dia gantikan kakak"

 Di situ hiba ayah runtuh dengan tangisan. Itulah kenangan-kenangan Almarhum dan almarhumah ayahanda dan bonda bersama tulusnya sebuah pengorbanan. Saya tidak akan melupakannya sampai bila -bila. Kekal tersemat indah di ruang jiwa yang paling dalam.

Saya yakin semua ini diukir demi harga  sebuah ukhuwwah atas nama cinta Allah. Maka Allah juga yang menjadi saksi kecintaan saya terhadap mereka. Berbahagialah kalian....doa saya buat mereka

UHIBBUKIFILLAH
|
This entry was posted on 02:01 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: