Author: -Ainul Yaqin-
•01:48


Hendak mengetahui pakaian kita itu sudah sempurna mahupun tidak dari segi syariat penutupan auratnya, senang sahaja. Bolehkah pakaian yang membaluti tubuh kita itu praktikal untuk dibawa bersolat.Jika dengan apa yang sedang kita sarung  sebagai baju dan tudung itu ,kita gunakan untuk mendirikan solat, maka sah ianya lulus piawaian etika menutup aurat.


ATAS NAMA KETRAMPILAN

"Sudah sampai masanya wanita kita mengikut arus perdana dalam menentukan fesyen. Biarlah kelihatan elegan dan berketrampilan. Busana muslimah janganlah masih di takuk lama, profil trendy mestilah diambil kira"
Saya boleh terima jika ianya dituturkan oleh seorang wanita yang baru bertatih-tatih mengenal syariat, tetapi jika ianya dituturkan oleh seseorang yang berada di jalan DnT,.agak berdesing, gatal tanpa boleh digaru cuping telinga mendengarnya.

"Saya sudah lama tidak berkunjung ke kedai busana tersebut, maaf cakap jubah-jubah di situ termasuk tudung-tudungnya agak old fashion, veteran-veteran sesuailah"

Masyallah

Suatu hari dalam mencari produk-produk baru untuk menambah stok di kedai  AMLand, saya sempat menelefon pengusaha tudung dengan jenama yang agak mula mendapat tempat ketika itu.

"Untuk tudung-tudung ringkas dan cantik milik jenama puan, adakah jenis yang bersaiz agak labuh?"

"Oh minta maaf setakat ini  saya belum lagi mengeluarkan saiz yang labuh-labuh. Sebab apa puan niat saya satu sahaja, saya mahu ramai wanita di luar sana rasa selesa untuk menutup aurat. Produk saya ini ramai selebriti stesyen tv yang pakai tau. Saya berniat agar wanita yang tidak lagi menutup aurat, tidak rasa terbeban untuk berhijab. Bayangkan jika labuh, pasti ada yang rasa belum bersedia, mereka ingin lebih ringkas,sambil tutup aurat sambil nampak cantik."

Nanti dulu, oh beliau ingin menyambung lagi

"Itupun niat ikhlas saya di salah anggapkan. Baru-baru ni saya menerima beberapa sms dari individu yang tidak dikenali. Sms nya mengutuk saya sampai saya rasa down lah, puan. Menuduh saya menyalah gunakan kemahiran yang allah anugerahkanpada saya lalu saya mencipta tudung tidak mengikut syariat. Pendek menampakkan dada.Mereka tidak faham niat ikhlas  saya."

Alangkah baiknya andai niat itu boleh diselaraskan dengan syariat.
Syariat menyatakan dalam surah yang indah.


"Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”.
(surah An-Nur: 31)

Huraian:
Jelas sekali tuntutan dalam menutup aurat itu adalah salah satunya melabuhkan tudung hingga melepasi dada.. Namun, sebaik-baiknya tudung itu labuh hingga ke paras pusat dan seimbang depan dan belakang.. Maksudnya, kalau depan dah labuh, belakang juga haruslah labuh dan pendapat para ulama', sebaik-baiknya labuh di belakang melebihi paras punggung, serta labuh sedikit di bahagian bahu..

Analoginya begini.
 Tuntutan syariat dalam menunaikan ibadah solat mesti zohor 4 rakaat, asar 4 rakaat. Ibarat oleh kerana dengan niat ingin menggalakkan muda -mudi agar tidak terbeban dalam melaksanakan tuntutan solat maka bolehlah jika zohor itu dipendekkan menjadi 2 rakaat.  Maka syariat tergadai.


Satu perkara lagi ialah tentang serkup yang dijual masa kini siap berbonggol untuk tujuan fesyen.


Sanggul dan bonggol pada skaf – Tidak dinafikan, kewujudan sanggul di belakang kepala membuatkan tudung beralun cantik, tetapi kita perlu ingat dosa yang perlu ditanggung. Sanggul yang terlalu tinggi bukan mengikut ajaran Islam.

Tegahan gaya ini telah diriwayatkan dalam hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
 “Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat: Suatu kaum yang memiliki cemeti ekor lembu untuk memukul manusia dan para wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, kepala mereka seperti bonggol unta yang bergoyang-goyang. Wanita seperti ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, sedangkan baunya dapat dicium selama perjalanan sekian dan sekian. (Hadis Riwayat Muslim)

Elok juga jika hadis ini boleh difotokopi sebanyak-banyaknya,lalu di agih-agihkan di mana saja butik tudung atau kedai skaf yang berleluasa sekarang ini. Sekurang-kurangnya kita masih berperanan mendakwahkan mereka. Kerana mungkin mereka tidak tahu.

PESAN MAMA
"Mama tidak tahu apa hendak jadi dengan keadaan sekarang. Mama terus terang tidak sanggup melihat kawan kawan kita  menyarung tudung fesyen sekarang yang licin-licin. Kalau badan sekeping-sekeping boleh dimaafkan, Ini jelas menampakkan lekuk-lekuk yang tidak sepatutnya , aib mama rasa. Memang tudung itu labuh-labuh tetapi tolonglah ambil kisah jenis kainnya. Walaupun labuh jikalau melekap ke tubuh, mama tidak sanggup membayangkan.
Zarishah, kalau boleh tolonglah mama, sampai-sampaikan pada kawan -kawan. Jangan kerana hendak menjaga ketrampilan, kita lupa banyak perkara. Sampai mama malu hendak tengok tudung-tudung yang disarung sekarang ni. Mama dah terima 3 surat dari pihak muslimin, meluahkan kebimbangan mereka dan mama tidak larat hendak mengadap isu ini seorang diri"
Kata -kata seorang aktivis DnT (Dakwah dan Tarbiah).
Hijab itu indah lagi mengindahkan. Hendak seribu daya, seribu alasan hanya layak untuk mereka yang tidak mahu melaksanakannya berlandaskan indahnya syariat. 
|
This entry was posted on 01:48 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: