Author: -Ainul Yaqin-
•08:14


"Ummi Ustaz Jalal accident terjatuh dari motor, ada di wad B2  Hospital Ampuan Rahimah, Kelang",    anak saya Faheem menghantar mesej.

Saya sudah dimaklumkan terdahulu oleh sahabat saya dari Johor Bahru. Anaknya sama-sama berada di madrasah yang sama dengan Faheem. Ustaz Jalal amat berjasa dalam memahatkan pengajian ilmu al Quran kepada Muhamad dan kini diturunkan pula kepada Faheem. 

Ceritanya Ustaz terjatuh dan akibat luka di lengannya yang agak teruk dia dimasukkan ke hospital. Dari situ pemeriksaan ke atasnya mengesahkan luka itu bertambah teruk disebabkan ustaz mengalami diabetes.


Kami bergegas menziarahi beliau hujung minggu tersebut. Rasa simpati tidak dapat dibendung. Lebih-lebih lagi mengenangkan anak-anaknya yang masih kecil. Tambahan lagi dengan 25 orang anak didiknya di madrasah Al Quran termasuk Faheem pastinya akan terganggu sedikit pengajian mereka. 


Namun sunatullah, orang agama, ujiannya bak ombak menyinggah pantai, sering tidak terduga. Sedikit melegakan adalah ustaz diberitakan semakin stabil dan bukan lagi di wad ICU tetapi telah dipindahkan ke wad biasa lelaki, B2

Waktu lawatan, hospital sedikit meriah, parkir hanya kosong jauh di hujung kawasan. Tidak susah mencari wad, pelawat berpusu -pusu pulang dan pergi. Melangkahkan kaki sahaja ke dalam wad tersebut, hati saya turut sama sesak seperti mana sesaknya pelawat yang datang menziarahi kenalan dan saudara. Bau ubat-ubatan kuat menyinggah hidung, masih boleh ditahankan sahaja.

Perasaan dihimpit pilu dan sayu, katil-katil pesakit disusun teramat rapat untuk menampung pesakit yang teramat ramai. Sungguh keadaan itu benar-benar tidak selesa tetapi apakan daya, ruang yang sempit itulah peluang mereka untuk mendapatkan  rawatan secara teratur berbanding jika duduk di rumah. Sebaris yang sepatutnya hanya diisi dengan dua buah katil, bersesak sehingga empat katil disusun rapat-rapat.

Betullah, kata seorang sahabat yang selalu mengikuti program Hospital Visit, selain menziarahi kuburan melawat ke hospital-hospital besar milik kerajaan, meninjau kepayahan dan ketidakselesaan yang terpaksa dilalui pesakit mampu melahirkan rasa keinsafan yang luar biasa. Ada peluang untuk turut serta program seperti itu maka pergilah. Nescaya hati yang keras bakal disapa keinsafan ,melihat nikmat yang tidak terhitung kurniaan Allah terhadap diri. 

Kita berdiri di sisi mereka, sihat dan walafiat. Mereka terlantar, terbaring kesakitan. Sebentar nanti kita akan pulang ke rumah selesa dan tidak menyesakkan, mereka di situ bersesak-sesakkan,  keselesaan sudah jatuh ke nombor entah ke berapa. Memang tabik diberikan kepada jururawat dan doktor yang menghadapi tugasan seharian dalam suasana sebegitu.

Dari jauh sudah kelihatan Ustaz Jalal. Kami berselisih dengan pelawat yang pulang dari menziarahinya. Pasti tadinya, mereka yang ramai berjubah putih berserban adalah sahabat-sahabatnya. Tersentuh hati melihat dia sedang terkial-kial menyorong troli makan dengan tangan kanannya yang merah membengkak agar tray yang berisi bubur untuk makan petang dapat berada betul di hadapannya. Kerana sempitnya ruang, roda troli tersebut tersekat untuk digerakkan.

Beliau yang sangat kami muliakan kerana ilmu AlQurannya terpaksa berhimpit di wad  kelas 3 ,kerana beliau bukanlah seorang yang berjawatan di dalam jabatan kerajaan. Hanya seorang ustaz di sebuah madrasah tahfiz biasa. Kemuliaan ilmunya sangat wajar untuk mendapat peluang dirawat di wad kelas pertama tetapi apa boleh buat sudah peraturannya begitu. Mudahan kesempitannya di wad B2 tersebut menjadi tamsil kafarahnya untuk menikmati keluasan dan kenikmatan syurga di akhirat nanti.

Sebelum turun melalui lif, kami melencong terus ke hadapan tertulis WAD KELAS 1. Suasananya tenang, tidak hingar bingar seperti di ruang sana . Ada bilik untuk seorang, dua orang, empat  orang dalam bilik-bilik tertentu.

"Abang ,wad untuk orang berpangkat dalam jabatan kerajaan."

Ketika menuju ke kawasan letak kereta suami berbisik, "Ishah, jauhnya berbeza dengan hospital yang Ishah duduk".

Saya tersenyum pahit, memang benar, terasa kerdil diri untuk mengecapi segenap kemudahan penuh selesa di sebuah hospital swasta di Pulau Pinang. Pekerja dan keluarga Tenaga Nasional berada di bawah naungan PM Care maka sebarang rawatan adalah dibiayai oleh syarikat. Perbezaannya sungguh ketara.

Baru sebulan yang lalu saya terpaksa melalui pembedahan sinus, setelah batuk dan sesak nafas selama sebulan lebih.

"Wah! Alang ini bilik hospital atau bilik hotel?"

"Dua-dua pun boleh kak". Sahabat yag datang melawat teruja. Saya segan sendiri dibaluti kemewahan dalam kesakitan yang ditenggelami keselesaan.

Bilik untuk seorang siap dengan katil 'declining bed' boleh ubah turun naik katil bahagian kepala dan kaki hanya menekan tombol remote di tepi katil. Bilik air juga khas di dalam bilik .Kemasan dinding dan perabut berwarna oak memang cantik. Disediakan sofa selesa dan meja kopi. Sebuah meja tulis dengan lampu meja berada di bawah televisyen skrin leper. Setiap pagi ada petugas dewan makan akan datang mengambil pesanan menu sarapan ,tengahari dan malam.Namun hospital tetap hospital, takkan hendak memesan menu nasi kandar atau char kue teaw kerang!

Makanan untuk diet hospital sekadar untuk mengisi perut, procedure sebelum mengambil ubat. Jururawat penuh kelembutan melayan, menatang pesakit bagai minyak yang penuh. Apa sahaja keperluan yang diingini tidak perlu bergerak atau menjerit, tekan sahaja tombol kedua,sebentar nanti muncullah jururawat dengan senyuman manis. .

Pasti mottonya 'at your service,maam'.

Malamnya jika ingin mengangkut satu keluarga untuk meneman juga boleh.

Insan yang seperti Ustaz Jalal sewajarnya ditempatkan di wad sebegini. Barulah rehatnya berbaloi mengatasi lelahnya yang panjang selama ini. Tetapi keadaan tidak terjadi begitu.Maka dua keadaan yang ketara itu meletakkan saya diruang berfikir yang mendalam.

Beruntungnya diri,terfikir layakkah saya yang mendapat segala kemudahan rawatan kelas pertama untuk menerima layanan begitu dari Allah di akhirat kelak.

Biarlah pasrah.


|
This entry was posted on 08:14 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: