Author: -Ainul Yaqin-
•03:30

Persiapan perkahwinan adik ipar paling bongsu meriah, maklumlah penutup tirai sketsa mengahwinkan anak-anak. Selepas ini tidak akan ada lagi kerja kahwin di kalangan adik -beradik. Tunggu sahaja giliran cucu, lamalah lagi hendak dinantikan waktu itu.

"Ucu hendak tema bilik pengantin ni berkonsepkan warna putih , skalop langsir putih, bunga-bunga juga biar putih atau warna pastel baru sesuai dengan katil klasik bertiang empat ini.Ucu tak mahu warna caca marba, terang benderang seperti wedding yang lepas-lepas."
 Si bongsu memang ada taste,dan secara diam saya memang mengiktiraf citarasanya . Kami dulu apa sahaja yang dipilih emak, kami terima , boleh tahan cantiknya yalah tapi tidaklah ada konsep kontemperari moden dan sebagainya.Konsep dulu-dulu, warnanya meriah maklumlah juruhiasnya pun veteran seangkatan dengan mak.Dan kerana kebongsuannya , dia berani bersuara dan sebolehnya kami yang bakal lama lagi untuk bertemu dengan sebarang persiapan majlis perkahwinan seperti hendak memenuhkan keinginannya.

"Ucu dah bersetuju dengan perunding perkahwinan ni.Kawan kepada kawan Ucu "

"Eh lepas itu apa cerita dengan juruhias kawan mak ni. Dari Along sampai abang Adli 6 kali majlis mak memang ambil khidmat dia. Inipun mak dah tempah dia awal-awal.Dia pun dah setuju. Kalau batal malulah mak nak ngadap muka dia ,jangan main -main ucu."

"Aduh tolonglah mak, Ucu dah setuju dan berkenan dengan juruhias cadangan kawan Ucu ni. Depositpun dah bayar."

"Macamana dengan janji mak pada makcik tu, Ucu lambat, mak bimbang lambat nanti orang dah tempah dia."Ibu mertua yang keletihan bersuara. Saya memasang telinga.


Wah . Isu hias menghias bilik pengantin dan pelaminan. Semasa majlis perkahwinan saya ditahun 1992 dulu, ditukar cadar satin baru  pilihan emak. Bukan citarasa saya tetapi biarlah emak yang terlebih bahagia menyadurkan impian merah jambu memenuhi ruang bilik tersebut.Langsir kerawang putih berenda jersey merah jambu. Murah memang murah, Di kepala katil tidak ada tirai dan birai tetapi hanya sebingkai lukisan yang saya hasilkan sendiri semasa kelas catan USM1987. Lukisan abstrak tanpa makna , warnanya bagi saya cantik kerana jiwa saya menggemari pastel.Dinding bilik memang cantik,wall paper baru pilihan ayah. Pelamin....dinding kayu kerat sejengkal di ruang tamu ,dibarnes berkilat. Hiasannya juga lukisan besar pemandangan. Kesian anak mak, koboi betul majlis saya,itu impian saya, mak redha saya pun bersyukur dan lega.

Ucu kelihatan mengesat airmata, saya yang mengasihinya seperti adik kandung sendiri tidak sampai hati. Saya kenal Ucu sejak dia di bangku tadika, dia membesar bersama kehadiran saya di dalam keluarga suami. Saya  tidak mahu ucu bersedih di hari bahagia yang bakal menjelang hujung minggu tersebut.

"Hendak dibatalkan boleh namun takkan hendak suruh mak yang pergi batalkan. Muar ni kecil, pusing-pusing situ juga esok lusa terserempak juga makcik tu dengan emak. Mak juga yang malu. Begini mak, esok saya usaha  pergi dengan Awa untuk batalkan tempahan. Biar saya kata ini silap saya memandai-mandai ambil juruhias baru tanpa sedar mak dah berjanji dengan dia. Ok ke awa?"

Awa, sahabat saya merangkap adik ipar mengangguk bersetuju.
Emak memandang sayu, bimbang mengundang sengketa. Sebolehnya tidak mahu ada sebarang hati yang dihiris terluka. Saya nekad dan saya percaya menjelang petang esoknya segala keserabutan akan terlerai.

BERDEBAR
Keesokannya menghadap beliau, dia menyambut kehadiran kami berdua. Agaknya beginilah rasanya, lebih parah perasaan wakil keluarga dihantar untuk memutuskan pertunangan atau  membatalkan pernikahan. Jika Allah hendak jadikan ini sebagai latihan saya pun tidak ingin. Seperti menatang tempayan berat dipundak dan kepala. Debaran jantung usah disebut.Suaminya yang uzur duduk di birai katil menghadap televisyen di satu sudut ruang tamu tersebut. Memandang sahaja.

"Makcik baru balik dari pekan ni cari kain warna merah hati, mak awak kata kali ni nak tema merah hati, tu hah dapat dah kain tu dalam plastik, tunggu jahit saja."

Satu permulaan yang salah saya rasakan. Mahu sahaja berpatah semula pulang ke rumah tapi mengenangkan janji saya pada ucu, hati kecut diberanikan juga.

"Saya datang ni hendak minta maaf banyak-banyak dengan makcik, selalu saya tidaklah pernah campur tangan dalam urusan  majlis-majlis kahwin adik-beradik, tetapi kali ni pula entah kenapa saya tidak berbincang dengan mak ,saya setujukan mak andam kawan saya. Betul makcik, saya tidak tahu mak sudah berjanji dengan makcik. Asalnya adik bungsu saya ni hendakkan konsep bunga-bunga putih, semua putih jadi saya rasa juruhias ni boleh dan adik kami berkenan dan hendak sangat kawan ini yang hiaskan. "

Susahnya mengatur cakap ,jangan ada unsur menipu, bermuslihat yang susah, memang ketika itu saya sedang memandai-mandai. Kawan adik ipar saya kawan saya juga.

"Kenapalah awak tidak berbincang dengan mak awak, dia awal-awal lagi dah tempah saya. Selalunya tak macam ni", suaranya berubah, wajahnya bertukar rona. Inikah saatnya ,saya bersedia.

"Mak tak salah makcik saya yang salah, tidak pernah saya memandai macam ni ,saya pohon banyak-banyak maaf,janganlah makcik salahkan mak,harap makcik tidak berjauh hati dengan mak. Mak risau tadi takut makcik terasa. Kerana bertanggungjawab saya datang nak mohon maaf."

"Cantik sangat ke andam kawan awak tu sampai batalkan dengan saya." suara nya masih bersahaja tapi ada nada mencabar,terasa kreativitinya dipinggir barangkali.

"Saya memang tidak pandai hendak menilai tapi adik kami yang bongsu ini citarasanya macam tu jadi susah juga kami dibuatnya."  Ucu tidak mengapa  ya kak lang tenyeh ucu , kita sama -sama hendak selamatkan emak.

"La hai...tidak sangka pulak boleh jadi macam ni, kain dah beli tu hah", suaranya kecewa.

"Makcik kami akan ganti berapa yang makcik dah belanja, cuma saya harap makcik boleh maafkan saya dan kami semua. Kami tidak ada masalah dengan hiasan makcik, tiba pada yang bongsu ini kami mati akal."
Pedih tidak usu kena lenyek. Kak lang dan kak awa di situ tidak keruan tahu.Entah kali ke berapa saya menuturkan maaf.

"Tak payah lah ganti-ganti, anggap tidak ada rezeki saya di sana, tak banyak manapun tak sampai seratus ringgitpun belanja tadi"
Saya yang tidak percaya kepada 'tidak apa' orang melayu ini terus mengeluarkan tiga keping not lima puluh ringgit dan menyerahkan ke dalam genggaman tangannya

."Jangan macam tu makcik , nanti kami rasa lagi bersalah, kain ini kami hadiahkan untuk makcik, boleh guna waktu yang lain insyaallah"

Dia tidak menolak. Alhamdullillah. "Kain ni awak ambillah, cantik warna ni,merah hati "
Dia mengeluarkan kain yang baru dibelinya di pekan Muar dari plastik dan mengunjukkan kepada saya.

PAHITNYA SERANAH

"Eh! Dia dah kata tak mahu,bererti tak mahulah. Awak tak malu ke orang dah tak mahu kan kerja awak, hasil awak tak payah lah awak nak tujuk-tunjukkan kain tu lagi. Orang tak mahu sebab hiasan awak tak cantik, ada orang lain punya yang lebih cantik, tak payah awak berbasa-basi. Dah tutup cerita!"

Di luar jangkaan suaminya yang uzur dan sedari tadi berdiam diri, lantang mengherdik isterinya. Sinis sekali.
"Awak babahnya , jangan la macam tu, maaf ya, pakcik tu tak sihat jadi dia emosi sikit"

"Apa ada kena mengena dengan sakit saya pulak".
"Bukan macam tu pakcik, kami  tidak pernah anggap kerja makcik tidak cantik".

"Eh awak inikan saya perhatikan awak dari tadi, berjubah,bertudung labuh, tapi harap mulut aje yang manis tapi hati awak betul-betul busuk!"

DUSH!!
Menyimbah darah terkejut ke muka . Gegendang saya masih normal dan perkataan tadi tu memang menerjah ke telinga saya. Saya pasti,bukannya saya yang tersilap dengar. Pertama kalinya di dalam sejarah hidup saya momen itu benar benar berharga kerana kata nista itu amat asing buat saya. Rasa ingin menangis tapi jiwa 'degil' saya melawan.

"Maaf ya Pakcik, saya tidak ada niat macam tu, saya minta maaf ya pakcik"
 Rasa menang kerana suara saya berjaya juga menerobos kerongkongan yang amat kelat dan sempit.

"Hish, biarkan aje awak, pakcik tu sakit, minta maaf ya awak" isterinya canggung bila suami terlafaz bicara. Suasana songsang sungguh. Saya rasa teruja, sedih,pasrah, apakah sebenarnya yang saya rasa. Oh saya rasa bahagia , mak tidak dipersalahkan, adik beradik juga selamat. Makcik itu nampak redha.Saya dihina,pahit terasa tetapi kepahitan itu menenangkan.

"Awak orang pakai macam ni, orang dakwah ,patut awak tahu apa hukum mungkir janji, senang-senang tabur janji bila dah tak hendak campak saja. Tu sebab saya kata hati awak tidak macam pakaian awak, hati awak kotor, hitam"

Selepas itu saya tersenyum dan mengangguk-angguk kan kepala. Dalam hati bertasbih, bertahmid,dan berselawat. Jangan ya Allah engkau biarkan aku. Engkau pelihara mulutku, sejarah kecilku aku pernah menyeranah orang dewasa yang bisa celupar mulutnya sehingga dia terduduk meraung , biarlah kali ini aku bertahan, menerima dengan pasrah.Saya ingin rasa kemenangan yang total.

"Babah, kenapa babah ni."isterinya menyanggah. Makcik mula menangis melihat saya ditembak, dibom bertubi-tubi. Kerana tangisan makciklah airmata saya pecah empangannya.Air mata saya turut mungkir janji untuk tidak merembes keluar. Saya usap tangan makcik saya peluk dia .


JADAM YANG MENYEMBUHKAN

"Tak mengapa makcik , saya faham pakcik tak sihat,saya tidak ambil hati, sekurang-kurangnya saya nak makcik berjanji dengan saya makcik akan datang juga ke majlis kami, dan pada mak, makcik janji jangan simpan rasa terkilan atau berkecil hati ya"

Dia membalas pelukan saya dan berjanji akan datang  menghadiri jemputan kami.Awa membisu seribu bahasa tapi alang rasa kuat bila awa temankan alang.


PASRAH
Mak , kami pulang .Terangkat sudah satu bebanan.

Hari perkahwinan Ucu ,makcik benar-benar hadir memenuhi janji dan merangkul emak penuh mesra. Alhamdullilah.Terimalah  taubat penyerahan ku Ya Allah.
|
This entry was posted on 03:30 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: