Author: -Ainul Yaqin-
•01:39
         
Rasanya seperti baru semalam saya menghadap emak, menadah telinga mendengar kisah-kisah lama darinya. Emak bagaikan hidup di dalam semangat kenangan tersebut, sebab itu walaupun dikisahkan berulang kali saya tidak akan pernah disapa jemu, begitulah diri emak.
          Rasanya bagaikan baru sebentar tadi saya melalui detik detik manis mendengar cerita lama dari emak , kisah di zaman ketika tidak punya harta benda malah duit ringgit jauh sekali dari mencukupi. Kehidupan serba kekurangan, namun kepayahan itu membentuk jati diri,untuk terus  kuat lalu bangkit meneruskan kehidupan. 

"Kakak tahu tak....moyang Adam (datuk pada emak, emak memang dibesarkan oleh nenek dan datuknya) dulu selalu cakap pada emak...kita ini jika di alam barzakh, alam kubur...rasanya seperti orang menunggu posmen. Kalau menerima surat....hati tu gembira sangat.....ibarat tu lah juga kita menunggu doa dari anak cucu...ternanti nanti kita. Ada atau tidak ingatan mereka  pada kita . Kirimkan doa untuk kita"

         Mengenang perbualan ini hati saya jadi sebak. Kini emak dan juga moyang sudah kembali ke rahmatullah ,sudah menjadi orang orang yang setia berharap menunggu ketibaan kiriman surat-surat dari posmen. Saya dan anak cucu mereka lah pengirim yang di harap harapkan itu.

            Saya berterimakasih pada emak kerana sempat berkongsi kata kata dari moyang. Kata kata tersebut terpahat dalam sanubari bagaikan tidak mampu dipinggirkan dari ingatan. Dan saya bersyukur untuk menerima peringatan seperti ini. Ianya seperti rakaman yang berulang dalam kenangan yang menggamit rindu yang tidak berkesudahan lalu mudah mudahan dizahirkan dengan menjadi pegirim setia kepada emak, ayah,abah, moyang ,keturunan terdahulu  serta muslimin muslimat. Redha lah Allah pada menggembirakan mereka  yang tidak jemu menanti kiriman.


ANAK SOLEH SOLEHAH

"Jika berazam untuk menjadi anak  soleh olehah, setiap kali selepas solat wajibkan diri kirimkan doa untuk ayah dan emak", pesan Pak Dam bapa saudara saya.

 "Apalah lagi kebajikan yang mampu kita beri pada mereka di alam sana. Jika masih hidup boleh juga tengokkan makan pakai mereka. Al Fatihah tu dah sebesar besar hadiah untuk mereka"
" Pak Usu nak pesan, menjaga ibu bapa uzur ini, andaikatalah  Allah lambakkan nikmat nya di depan mata maka kau adik-beradik boleh bergaduh. Tahu tak apa sebabnya? Kerana berebutkan nikmat yang banyak itu. Hakikatnya nikmat itu Allah simpan dulu untuk diserah di akhirat maka kau rebutlah peluang berbakti pada emak dan ayah engkau".

Apabila meninggal sahaja ibu dan bapa maka tertutuplah antara pintu pintu untuk melaksanakan kebajikan untuk mereka melainkan dengan jalan mendoakan mereka.
Peringatan peringatan sebegini terasa kecil tapi besar maknanya andai suatu ketika nanti kita lah pula menjadi penanti itu pada sebuah kiriman dari alam yang lain.....


SAYA TIDAK MENDAPAT DOA KHUSUS

 "Kak saya ni terasa macam rugi. Dalam hidup saya, saya rasa  selalu tidak mendapat doa doa khusus dari ibu bapa"

Perbualan petang itu mengundang ingin tahu saya


"Boleh akak tahu apa maksud adik?. Ayah ibu masih adakan?" cuba merungkai persoalan.


"Ibu bapa saya bukanlah jenis yang solat taat  lima waktu...ada masa jika nak solat mereka solat . Bilamana mereka rasa berat nak buat maka tinggallah solat. Doa ibu kan mustajab. Akak bayangkan ibu saya tak mampu doakan saya setiap waktu solat...kalau akak kat tempat saya tentu akak pun rasa rugi..yakan?


Allahu Akbar

"Kalaulah adik tanyakan soalan ini semasa akak berstatus anak dara....akakpun tak mampu menjawabnya..malah mungkin angguk terus"
 Dia tergelak kecil pada status yang saya utarakan.

          "Tapi setelah akak sekarang melalui pengalaman menjadi ibu...memegang status ibu maka akak ada sisi pandangan yang agak berbeza"


Dia nampak teruja....menagih harapan pada sebuah jawapan barangkali suatu pandangan, saya kira.


Seorang ibu itu doanya  bersandarkan ingatan terhadap anak anaknya. Ada ketika dalam baring, teringatkan anak..."selamat hendaknya anakku pergi sekolah...selamat sampai petang nanti"

Ada masanya ketika memasak teringatkan si anak maka terpancar pengharapannya 

."Kenyang anak aku ,bila makan masakan ni nanti...lauk lemak tempoyak ikan patin"


Maka  suara hati ibu yang taat kebergantungannya kepada Allah barangkali lain pula nadanya 


"Tetapkan anak ku dalam iman Ya Allah...jauhkan sebarang kemaksiatan darinya...." 


 Namun redha ibu tetap mengundang redha allah. Tolak lah sebarang anggapan ibu dan bapa kita itu yang bagaimana....sekalipun ahli maksiat ,mereka tetap ibu dan bapa kita sejak azali.. 


Bukan kita yang menentukan, boleh memilih siapakah ibu dan siapa pula ayah kita. Kita ingin lahir dari rahim siapa juga bukan dari kudrat atau pilihan kita.Maka sebagai anak jangan ada sebarang pertikaian terhadap mereka, mana perginya doa khusus buat kita.


Doa itu ada cuma bukanlah dilafazkan ketika berteleku di hamparan sejadah.

            
|
This entry was posted on 01:39 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: