Author: -Ainul Yaqin-
•03:18


"Anak dara jangan sampai matahari tegak di kepala, baru terjaga meninggalkan tilam dan bantal!"


KU SANGKA SIANG KIRANYA MALAM

Sering ibubapa dahulu melaungkan sebegitu. Rasanya jika ada yang berani melanggar peraturan yang digariskan oleh orang tua-tua dahulu, alamat lebam cubitan bakal singgah juga di peha. Lalu apakah saranan untuk remaja sekarang yang hidupnya bersengkang mata menghidupkan malam melayari informasi terkini arus perdana dengan internet atau gajet di tangan. Bukan lagi matahari tegak di kepala malah entahkan sehingga suria itu mereng terbenam semula si anak belum tentu tahu untuk bangun. Masyaallah. Siangnya pasti menggantikan waktu tidur memejamkan mata sehingga puas. Ke manakah pergi tuntutan solatnya, ibadatnya, tanggungjawab  membantu urusan kehidupan.  Urusan rumah tangga ada ibu yang boleh melangsaikan. Jika di rumah ada pembantu bertuahlah lagi badan.


TUGASAN RUMAH

Saya selalu memikirkan senario yang semakin mencengkam rasa yang melibatkan anak-anak remaja yang semakin berpelajaran dan memperolehi pelbagai peluang untuk menikmati kemajuan yang terbentang di depan mata. Anak-anak saya, anak-anak sahabat, anak-anak jiran, anak-anak genarasi hari ini dan akan datang.

"Anak-anak ummi jangan hanya pandai bercakap tentang Islam, dakwah dan tarbiah, usrah dan halaqah tetapi adab dengan orang tua, tanggungjawab mengelolakan rumahtangga lintang pukang. Hebat menuturkan dakwah tetapi rumah macam tongkang pecah. Biar perabut murah malah rumah gersang tidak ada perabut hiasan yang banyak asalkan bersih, teratur dan menyenangkan pandangan. Di situlah kita harus menata seni pada rumah tangga..faham...?"

"Faham..ummi."

"Tahu tidak zaman dulu sebesar sembilan tahun budak perampuan sudah pandai memasak nasi, dewasa sedikit memasak pula lauk pauk bukan dengan periuk elektrik tau sayang...periuk belanga yang ditenggek atas kayu api. Masak banyak untuk adik-beradik yang ramai sekeluarga. Kayu api mesti dinyalakan dulu, dijadikan bara, jika bara hampir padam perlu ditiup marakkan api, periuk harus ditutup kerana jelaganya, abu kayu nanti terbang memasuki periuk." Kenapa mereka boleh, kerana mereka dipaksa dan tidak ada internet melambai mengalihkan fokus mereka.

Adakah dengan adanya internet anak-anak sudah semakin rajin bersimpuh tekun menganyam komputer maka ilmu rumahtangga sudah tidak menjadi utama untuk dipraktikkan. Tambah sebagai orang tua apakah pukau yang terkena sehingga hak untuk mendidik mereka, melatih melakukan kerja rumah tangga seperti terkedu, terencat, tidak lagi mampu mengarah seperti emak-emak dahulu. Memang mereka benar-benar menggunakan sepenuh kuasa yang ada untuk mengarah , untuk memaksa anak-anak menyelesaikan segala kerja yang ada. Kesannya anak-anak menjadi rajin dan pandai bertingkah dan menguruskan rumah tangga, baik di rumah sendiri mahupun di rumah tetangga. Campaklah anak dara dan teruna  ke majlis merewang atau gotong royong, lincah sahaja tangan dan kaki mereka bekerja.

"Ini Ustazah bawa daun- daun dan herba untuk ditunjukkan kepada kamu semua. Daun selon, ulam raja , kacang botol, daun pandan, daun lengkuas, daun kari, cekor dan banyak lagi ini , semua ustazah labelkan siap. Kamu kenal tidak dengan daun-daun ini. Ustazah percaya ramai di kalangan kamu sudah pupus pengetahuan tentang daun dan pokok yang digunakan ibu kamu ketika memasak dan sebagainya. Kenal tidak daun kunyit?"
 Seorang ustazah yang mengajar subjek ERT menyuarakan kerisauannya.

"Tak...ustazah."

"Masyallah, daun kunyit tidak kenal, apalah hendak jadi dengan zaman kamu dan anak-anak kamu nanti. Ini ambil daun kunyit, tengok dan bau sekali aromanya. Ustazah hendak mulai hari ini kamu ambil berat sedikit tentang benda-benda seperti ini."
Ustazah meneruskan bebelannya, memang wajarpun.

Sekarang mengikut ibubapa ke majlis  kenduri atau perkahwinan menjadi taboo, baik duduk di rumah membuka internet, bukan kami kenalpun orang ramai di majlis tu. Jadi orang dungu melangut menunggu ibu dan ayah menghabiskan sembang ramah mesra bersama teman-teman.
 Antara alasan mengelak majlis

Saranan untuk diri saya terutamanya dan buat ibu-ibu, suruhlah anak-anak. Suruh! Suruh! Suruh, jangan berhenti! Suruhlah mereka membantu melakukan kerja -kerja di rumah. Bapa juga suruhlah anak-anak remaja dan teruna bekerja membantu nescaya apabila mereka melangkah ke alam rumah tangga pasti mereka akan lebih kreatif. Mereka tidak lagi kekok melakukan bebanan kerja di dalam rumah.

Saya merasakan satu ketika saya sering tidah menyuruh. Saya tidak bekalkan mereka pelajaran tentang peri pentingnya melaksanakan tugasan rumah tangga. Alasannya. Kesian kerana takut anak-anak letih. Tidak sampai hati tentu mereka terganggu hendak belajar. Kerja sekolah mereka berderet. Berpada-padalah.Tidak boleh jadi !

Kerana sayangkan merekalah maka mereka harus dipaksa, dengan segala pujuk rayu yang ada.
 JIka tidak mungkin hati akan sakit sekiranya selepas makan mereka boleh saja meninggalkan meja makan tanpa dikemaskan, singki penuh berisi pinggan mangkuk kotor boleh dipandang sahaja. Jika disuruh basuh pinggan, hanya pinggan sendiri yang dicuci , pinggan lain bukan aku yang guna, nasiblah ..Kain baju yang kotor tunggu siapa lagi untuk dicuci. Kena jemur pula. Sampah kumpulkan sekali tentu perlu dibuang ke luar. Rumah perlu disapu, kenapa bilik tidur ditinggalkan berselerak tidak dikemas dahulu.
 Senarai tugas yang menanti panjang lagi, panjangnya berjela. Ini tugasan perempuan, lelaki tidak dilibatkan.

 Hei! saya mempunyai saudara yang kesemua tujuh anaknya adalah lelaki. Seorang membancuh air,  ada yang menggorengkan karipap frozen, yang menatang dulang, dibantu adik-adiknya menyusun cawan dan piring adalah rijal-rijal belaka. Maka siapa kata tugas tersebut khusus untuk perempuan sahaja? Jangan sampai hanya ibu dan bapa melakukan kerja sampai tua. Remaja tidak berminat tetapi apa boleh buat satu hari nanti mereka juga yang akan membuatnya, maka paksa dan suruh sahaja.

Seorang anak bersuara, "Ibu nanti kakak cuti semester, kakak tolong ibu buat semua kerja rumah ya. Ibu rehat saja. Kalau ibu ada tamu kakak akan bancuhkan air dan hidang kueh mueh malah biskut kering sedikit. Ibu dan ayah bolehlah masa tu goyang kaki saja melayan tamu. Semua ditanggung beres!"

"Ni ibu nak cakap, boleh tidak kakak jangan tabur sebarang janji palsu pada ibu. Untuk menyedapkan halwa telinga ibu  dicorong telefon buat apa. Apa yang ibu mahu adalah bukti! Jadi cuti semester nanti kakak buktikan dulu ok, barulah namanya cinta berbau syurga bukan kata-kata berbau cuka, hahaha"

"Ibu ni..."

TAMU DAN BERTAMU

"Eh,masing-masing bangunlah salam makcik makcik yang datang rumah kita ini."

Dengan liat dan berat anak-anaknya bangun meninggalkan meja komputer dan PS2 yang terletak di ruang tamu itu untuk menghulurkan salam. Tanpa suara, tiada bahasa bahasi, rona wajah tidak beriak, kemudian kembali menghadap 'tugasan'nya semula. Untunglah juga ditegur ibu atau bapanya, ada yang tidak ditegur langsung maka dari mula tetamu sampai sehinggalah balik, tidakberganjak mereka dari aktiviti penting mereka. Anak-anak robot .
 Bagi anak-anak lelaki yang sudah baligh tidak perlulah mereka menyalam kawan-kawan ibunya tetapi memadailah menjemput mereka duduk, tersenyum dan menganggukkan kepala. Duduk sebentar tanda meraikan kemudian mohonlah masuk.
Pandai ke anak-anak kita? Rata-rata anak zaman sekarang sudah tandus budi bahasa. Kerana kerap tidak bersama di majlis bersama orang tua. Atau mungkin pada mereka makcik-makcik ini wanita ajnabi maka tidak wajar untuk bermuamalah.  Makcik sudah tua lah anakku.

Pengalaman bercakap, bersms dengan anak-anak remaja  lelaki produk DnT, mengesan kekekokan mereka berbahasa bahasi dengan golongan tua. Terlintas di hati betapa perlunya mereka ditamrinkan, khas bab muayasyah dan muamalah sahaja. Pahatkan di dalam benak mereka sehingga terukir kemas. Tidaklah nanti bila makcik tua ni bercakap dengan mereka di telefon balasannya adalah

"Hem", "OK", "Hem", "Hem" berkali-kali bukannya "Baik makcik" atau ayat-ayat menyejukkan hati orang tua dan yang 'sama waktu' dengannya. Terima kasih jauh sekali  ....aduh kesiannya. Atau menjawab sms dengan bahasa yang tidak sepatutnya, seolah-olah kita juga hendak diajak rock n roll . Ayuhlah anak-anakku , penatkan lah diri sedikit dalam menyusun kata sekadar meraikan golongan shuyukh(tua) ini. Bagaimana hendak masuk ke dalam dunia dakwah jika perkara sekecil itu masih terlondeh di mana saja.

"Kami semasa belajar di Yamen, amat rapat sehingga pulang ke Malaysia berziarah sesama kami ke kampung kawan-kawan. Maka tidak ada masalah jika dijemput makan oleh keluarga seseorang sahabat maka pada ibu dan bapanya terutama ibunya kami berikan ucap terima kasih. Bukan salahpun, ini konon nak menjaga hijab, perkara-perkara sebegini terabai. " Cerita Ustaz Shazali di dalam sebuah daurah di Pulau Pinang.

"Pakcik makcik  terima kasih, masakannya sedap . Nanti boleh jemput lagi".

Mendengar cerita Ustaz Shazali saya tersenyum. Ingatan tumpah kepada serombongan KRS Hidayah JB yang bertamu selepas menjalani latihan sarjan dan staf sarjan di Lumut dan Pangkor. Tetamunya adalah para ustaz, ustazah dan sahabat anak-anak saya. Sebelum pulang menaiki bas, ada upacara tabik dan lafaz terima kasih cara tentera oleh ketua kontingen. Nostalia sekali, yang menerima ucap tersebut adalah diri saya sebagai  tuan rumah, yang sememangnya anak seorang bekas perajurit. Fikiran melayang juga teringatkan anak-anak pelajar STAM di Hidayah Ipoh. Baik lelaki juga perempuannya. Yang perempuannya memang teramat mesra , rumah saya menjadi rumah kedua mereka. Pernah juga pelajar lelakinya, datang bertamu berjamu tengahari di Syawal mulia.

"Kami kenyang makcik, sedapnya, terimakasih tak terhingga."
Pandangan kasih saya pada semua mereka bagaikan memandang anak-anak saya sendiri.

"Janganlah puji banyak sangat, nikmat makan semasa perut lapar yang tidak sedap pun terasa sedap, nanti kalian kenyang dek makanan makcik alang kekenyangan dengan pujian."



TRADISI AYAHANDA

Baru sekarang saya menghargai tarbiah yang ayah berikan ketika menginjak remaja. Walau pernah ketika dulu saya memandang sepi perkara ini malah ada rasa tidak puas hati ketika menghadapinya.

Setiap kali kawan-kawan ayah bertamu ke rumah baik yang datangnya seorang atau malah berkeluarga, maka ayah pasti akan memanggil kami anak-anak nya untuk keluar bertemu dengan tetamunya. Di antara kami tiga beradik, sayalah yang akan dipanggil berkali-kali kerana lambat keluar.
Hendak menyarung jubah, tudung mengambil masa dan ayah akan bertalu-talu memanggil sehingga semuanya mengadap tetamu tersebut.

Protes juga saya di dalam hati.
"Aduh ayah ni, tetamu dia, layan ajelah tak payah panggil semua keluar."

Bila sudah keluar terpaksa belajar memaniskan muka, duduk sebentar berbual.
Hari ini saya mengaku itulah pelajaran yang amat mahal hasil didikan ayah. Tradisi itu mungkin sudah semakin hilang. Maafkan ummi ya anak-anak jika Ummi mengambil langkah meneruskan tradisi Tok Ayah terhadap kalian dan memaksa kalian mengiringi tetamu pulang sehingga mereka berkereta hilang dari pandangan baru boleh melangkah masuk semula ke dalam rumah. Penat ya...penat memuliakan insan yang bertamu...apalah salahnya kan.


Allah s.w.t merakamkan perihal Nabi Ibrahim a.s ini menerusi firman-Nya bermaksud: "Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal tetamu Ibrahim yang dimuliakan? Tatkala mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: "Salam sejahtera kepadamu!'', Ibrahim menjawab: "Salam sejahtera kepada kamu!" (sambil berkata dalam hati): Mereka ini orang yang tidak dikenali. Kemudian ia masuk mendapatkan ahli rumahnya dan dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang). Lalu dihidangkan kepada mereka sambil berkata: "Silakanlah makan." (Surah adz-Dzaariyaat, ayat 24-27). 
|
This entry was posted on 03:18 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: