Author: -Ainul Yaqin-
•21:09
    Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati pasti nama yang ditinggalkan, disebut meniti bibir. Jasad hilang bersemadi namun pasti pada namanya itulah segala onar mahupun jasa ianya dikenang.

Betapa ramai yang sudah kita temukan, rantai kepada dirinya yang pergi adalah puji-pujian, tidak berkurang malah sentiasa dalam sebutan yang baik-baik tentangnya. Walaupun kehidupan untuknya sudah tiada, sejarah yang ditinggalkan kekal dijadikan pedoman. Indahnya pada sebuah kematian, andai kehidupan yang ditinggalkan terus menjadi sebutan, pelayaran hidup yang berlabuh dengan sebaik-baik pengakhiran. Menjadi impian setiap hamba insan.

"Abah, abah janganlah marah-marah begini....kami anak-anak ingin sekali mengenang abah pada perkara yang menggembirakan sahaja. Jika abah asyik merengus marahkan kami, kami bimbang memori itu lekat terpahat dalam hati kami sedangkan kami pun tidak mahu mengenang Abah sebegitu. Kami ingin mengenang Abah dengan kenangan yang terbaik."
Seorang remaja bersuara  berani kepada seorang ayah. Ayah itu terdiam, akur khilaf,  mengiyakan. Walaupun dia seorang ayah tetapi namanyakan masih manusia. Tentu sahaja rentetan hidupnya terdahulu melalui susur yang sama, barangkali dia juga mengenang orang tuanya pada sesuatu yang menjadi sandaran kelangsungan hubungan dengan anak-anaknya kini.


TOK WAN

Saya mencungkil kenangan ayah dengan Tok Wan Ishak. Melihat Tok Wan tidak pernah malah Tok Wan dipanggil Ilahi sebelum sempat melihat Ayah bernikah, masih remaja lagi. Dari cerita Ayah saya dapat merasakan Tok Wan sangat dekat dihati saya kerana semangatnya hendak anak-anaknya mengaji agama sealiran dengan impian saya dan suami.

"Tok Wan tak banyak bersuara, bunyi dia berdehem saja di tangga rumah pulang dari masjid ayah dengan Pak Su dah cukup kecut perut. "

"Masa ayah kecil Tok Wan boncengkan ayah dengan basikalnya , bawa ke mana mana masjid untuk mengajar atau menyampaikan kuliah agama. Tok wan ngajar,  ayah baring-baringlah di tangga simen masjid,  sejuk di situ dan sedap tidur. Kalau  ada perbicaraan di pejabat kadhi di pekan Kuah, sebab Tok  Wan dulu kadhi pertama Langkawi, Tok Wan suruh ayah tarik tali yang menyambung kayu rentang di sangkut kain tebal. Itulah kipas dulu-dulu, apabila kayu tu bergerak ke belakang ke depan alunannya bersama kain akan menggerakkan angin."

Hanya dengan cerita ayah saya belajar mengenali Tok Wan. Diam-diam saya mengaguminya. Cerita juga boleh mengumpul bahan dan kisah. Pernah di halau bapanya(moyang) kerana menyertai bangsawan. Jika dulu orang bangsawan boleh disamakan seperti artis. Maka Tok Wan merantau hingga ke Pattani mendalami agama kerana sumpahnya bapa, Tok Wan tidak akan diterima sebagai anak selagi tidak pulang sebagai orang agama. Tok Wan melunaskan janji. Di tahun 40an Tok Wan sudah memikul amanah sebagai daie. Penduduk Penarak dan pekan Kuah mengenal Tok Wan sebagai Tok Lebai.

"Tok Wan tidak suka bergambar, cuma  satu saja gambar yang sekarang di dalam simpanan Pak Su, itupun sebab Tok Wan sudah tidak boleh mengelak sebab kena bergambar dengan Sultan."

Semoga inspirasi Tok Wan turun meresap ke dalam diri generasi keturunannya kerana itulah jariah. Perniagaan akhiratnya yang tidak akan membawa rugi. Bermanja dan bertukar-tukar cerita dengannya bukan lagi satu peluang. Hanya doa kami untuknya. Moga namanya harum dalam limpahan rahmat Allah.


AYAH 

 "Ayah, cuti ni kakak kena siapkan esei dalam bahasa Inggeris tentang pemulihan dan pemuliharaan dadah, pertandingan peringkat kebangsaan."

Ayah tidak berkira tenaga, bersama teksinya, satu hari penuh ayah tidak pergi 'menarik' kerana melayan permintaan saya. Ke pejabat PEMADAM , ke perpustakaan, saya mencari bahan ayah menanti sabar di dalam teksinya  yang berjasa. Ke Pusat Pemulihan Dadah kami bersama-sama mengumpul bahan dan brosure.

Apabila diumumkan keputusan, esei saya memenangi tempat bersama sembilan esei yang lain dari seluruh Malaysia. Tetapi sayang bukan nama saya yang tercatit sebagai pemenang yang mengharumkan nama Sekolah Menengah Sains Raub, Pahang. Guru Bahasa Inggeris saya menetapkan nama ketua kumpulan masing-masing ditulis di borang pertandingan. Sekadar suka-suka untuk aktiviti set Bahasa Inggeris pada mulanya. Apabila esei tersebut di angkat sebagai antara sepuluh pemenang, maka nama seorang pelajar lelaki harum di sekolah. Esei itu seratus peratus tulisan karangan saya dibantu guru membetulkan nahu dan ejaan dengan selebihnya penat lelah ayah membawa saya ke sana ke mari. Silapnya bukan saya ketua kumpulan yang seramai 4 ahli lelaki dan saya seorang perempuan...biasalah. Itulah titik tolak saya ditarbiah oleh Allah untuk redha apabila kerja yang kita laksanakan sepenuh jiwa dan raga, namun pengiktirafan dan anugerah menjadi milik orang lain. Sebagai remaja peristiwa itu menyakitkan tetapi bagus sekali untukterapi jiwa. Apakah...

Yang terlebih utama, saya mengenang ayah sebagai seorang bapa yang tidak lokek menghulur tenaga dan kebersamaan dalam setiap urusan. Menghantar kawan-kawan saya ke sana ke mari. Memudahkan urusan kami sentiasanya, menuturkan selalu "Mak adalah seri kandi Ayah". So sweet. Itulah ayahanda yang saya kenang. Allah cucurilah RahmatMu atasnya.


SUAMI

"Agak-agak Ishah lah jika ditanya anak-anak, pada apalah agaknya kita dikenang mereka ya."

"Oh banyak tu, kalau abang ya....cuba tanya mereka sendiri. First hand dari mereka."

"Bila dengar bunyi motor ayah pulang dari masjid, along ingat kami adik beradik mesti bertempiaran lari selamatkan diri. Sebab kalau belum tunaikan solat sah kena soal. Soalan pertama ayah mesti 'anak-anak ayah dah solat ke belum?' Lepas tu Ummi mesti jawap, 'Ayah, anak ayah masing-masing dah selamatkan diri, mereka takutkan Allah lebih dari takutkan Ayah...eh terbalik lah ayah' . Kami kunci pintu bilik cepat-cepat solat hehe". Rahsia terbongkar.

"Ayah ketuk tangan Abang sekali tu dengan hanger bila abang nakal, lepas tu ayah macam sedih sapu tangan abang dengan minyak gamat."

Oh ingat juga dia pada peristiwa itu.

"Ada ke bila Nurin tanya apa cita-cita ayah, ayah bukan jawap Engineer, tapi ayah jawap ayah nak masuk syurga tanpa hisab. Nurin kecik manalah faham dengan jawapan ayah, nurin hendak ayah jawap engineer ke, doktor ke, arkitek ke. Sekarang kalau  tanya Nurin, Nurinpun teringin pilih macam ayah, hendak masuk syurga tanpa hisab jugak lah..Jom!"

"Angah gelihati bila ayah cium kepala kami adik-beradik seorang demi seorang. Ayah mesti berkata 'dah besar dah anak-anak ayah' sambil mengusap kepala kami. Gelihati sebab tiap -tiap hari ayah tengok kami dan ayah bercakap begitu seolah -olah ayah sudah bertahun-tahun lama tidak melihat kami, tahu-tahu sudah besar, hihihi."

Ummi menjadi saksi bahawa ayah amat merindui anak-anaknya. Sudah 2 tahun ayah merindui untuk mengucup dan mengusap kepala Kak Long, ayah juga merindui suara Kak Long mengejutkan ayah sebelum subuh. Sudah setahun ayah rindu melakukan yang sama pada Kak Ngah. Merindui cerita-cerita kak ngah,  dan anak-anak yang lain.  Kerinduan yang sama terhadap semua anak-anak ayah, Abang, Kak Yin, Kak Yaya dan Faheem. Malam-malam semasa semuanya nyenyak tidur, selalu ayah berteleku mencium seorang demi seorang anak-anak ayah. Ayah tidak pernah bercerita tetapi ummilah saksinya. Ayah menginfakkan sebahagian belanja yang besar untuk anak-anak agar menjadi insan yang takutkan Allah bukan takutkan Ayah.

Maka anak-anakku kenanglah Ayah pada segalanya yang menjadikan kalian bertambah kasih padanya dan berjanji untuk menjadi sebahagian sahamnya di akhirat sana.

Maka mulaikanlah saat kita memperbanyakkan kebaikan agar kita diingati, dikenang malah didoakan. Sentiasa fikir-fikirkan pada apakah nanti kita bakal akan dikenang.
|
This entry was posted on 21:09 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: