Author: -Ainul Yaqin-
•23:06
"Perbanyakkanlah sujud kita kepada Allah kerana sesungguhnya semakin banyak sujud yang kita lakukan itu beserta dengan kefahaman, tahu dan kenal Allah maka semakin bertambah ketinggian frekuensi diri kita. Maka dengan frekuensi yang semakin bertambah itu  akan menjadikan ruh kita semakin hampir kepada Allah."

Ustazah Thaniah menyusun bait tazkirah di keheningan pagi ruang Masjid As Soghir, Taman Pekaka, Pulau Pinang. Indahnya. Kata-kata ustazah menyelinap ke segenap ruang hati, menyejukkan dingin lagi damai.

"Kita bersujud kepada Allah sebagai mensyukuri nikmat Allah yang tidak terhitung. Allah memerintahkan Iblis dan malaikat sujud kepada Nabi Adam, malah Iblis laknatullah engkar, maka bersujudlah kita sebagai tanda ketaatan kita kepada Nya dan sekali gus mengejek keengkaran syaitan yang tidak mahu sama sekali tunduk sujud."

 Dan apabila Kami berkata kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam"; maka mereka sujud, kecuali Iblis. Ia berkata, "Adakah aku akan sujud kepada apa yang Engkau cipta daripada tanah liat?"
(17:61)

 Berkatalah Dia, "Apakah yang halangi kamu daripada sujud ketika Aku perintah kamu?" Berkata, "Aku lebih baik daripada dia. Engkau cipta aku daripada api, dan dia Engkau cipta daripada tanah liat."
(7:12)

 Orang-orang yang bertaubat, orang-orang yang menyembah, orang-orang yang memuji, orang-orang yang berpergian, orang-orang yang tunduk, orang-orang yang sujud, orang-orang yang menyuruh pada yang baik dan melarang daripada kemungkaran, dan orang-orang yang menjaga had-had Allah - dan berilah kamu berita gembira kepada orang-orang mukmin.(9:112)

Jika boleh biarlah kita tidak lupa untuk merendahkan diri kita dengan posisi sujud setiap kali habis solat wajib. Bersujud syukurlah kita kepada Allah. Lafazkan

"Syukran lillah,"

 Kalimah ini basahkan sebagai alunan zikrullah mengiringi sujud tersebut. Terima kasih wahai Allah.

Jika 50 tahun umur kita lafazkan lah 50 kali malah lebih juga apa salahnya. Nombor hanya sekadar angka, selebihnya kita lafaz dengan penuh kefahaman.  Mudahnya seorang hamba itu dipujuk untuk mengesakan Allah. Tidak ada jalan yang berliku, sangat mudah dan jelas tamsilan syukur itu.
Rasa bertuah untuk turut berada di situ, berpagi-pagian bersama ibu-ibu sepengajian. Allah pasti tidak menghampakan. Malaikat juga tentu sekali bahagia untuk sudi memayungkan sayapnya malah doanya buat orang yang berangkat untuk menimba ilmu walau dengan perasaan berat mahupun ringan.

"Kak lang, setiap kali menghadiri kuliah ini pasti ada sesuatu yang menyentuh jiwa saya, adakalanya sesuatu yang berbentuk teguran, tunai dari Allah. Selalunya pasti ada yang terkena batang hidung sendiri."
 Benar Ana, Kak Nor , Alang akan menjadi semakin kuat  dan bersemangat dengan kehadiran kalian berdua mengiringi.


MANUSIA IBARAT GULA MADU DAN KAYU

Sejauh mana juga terletaknya seketul gula, pasti kelak yang datang mengerumuninya nanti adalah semut-semut yang entah dari mana datangnya. Sudah begitu ketentuan kejadian dari Allah, gula yang hadir pasti dicari oleh semut. Begitu kuat tarikan aroma gula, tidak pula menarik perhatian si kucing. Malah pepatah menitipkan sanggup mati si semut dek kerana gula.

Melihat lebah berterbangan, andaikata bunga yang dihinggapinya, maka sah bunya tersebut bersirakan madu. Tidak lelah malah tidak ada istilah jemu buat sang lebah menghisap madu. Cepat sekali deria lebah mengesan manisnya. Rasanya mungkin ada sahaja gelombang aroma yang menggamit pencinta manisan tersebut. Kagum sungguh kita terhadap peraturan yang disusun sebegitu indah oleh Allah ini.

Kayu boleh mereput juga akhirnya disapa anai-anai. Kerjanya sunyi dalam diam, secara perlahan tetapi ukirannya menggambarkan betapalah Allah menyediakan bukan batu anai-anai berumah, tetapi kayu. Malah kertas, buku, perabot asalkan namanya kayu, intai-intailah kehadiran makhluk pencinta kayu ini.

Semua yang di atas merupakan tamsilan, sebuah analogi dari kejadian di sekeliling kita. Maka sedarlah kita manusia, tarikan kita terhadap serangan Iblis dan syaitan adalah pada sangkaan manusia itu sendiri. Sangkaan manusia itu ibarat gula, madu dan kayu untuk menarik syaitan menghujam kita dengan godaannya.

SANGKAAN

"Ishah, saya rasa kawan kita itu memang tidak lagi hormatkan saya. Apa yang saya arahkan atau minta tolong langsung tidak dipedulikan. Saya sudah segan meminta pertolongannya lagi."

 Sebuah sangkaan sesama sendiri dalam berorganisasi. Rentetannya mampu menerbitkan rasa kesal, jauh hati dan merajuk.

"Hei sayang, kakak nak tanya sedikit, Kak Li ada suruh order makanan untuk program tu adik dah selesaikan ke? Tumpang akak ingatkan ni jangan lambat ya."

Sekadar membuat counter check, apa berasas ke sangkaan, ataupun berbaloi untuk terasa hati sedangkan tidak diusul selidik secara berterus terang.

"Oh ya ke Kak Li tugaskan saya untuk membuat pesanan, minta maaf kak saya tidak perasan pulak. Kalau macam itu segera saya laksanakan esok, very sorry. Sampaikan sorry saya pada Kak Li apa agaknya dia fikir, kesian dia."

 Sebuah sangkaaan yang tidak soleh telah terungkai. Maaf Iblis dan Syaitan, tiada ruang untukmu bercanda di kalangan kami orang yang berbaik sangka.

"Hem, saya memang tidak berapa boleh masuk dengan dia tu, tahulah dia isteri orang penting, bukan macam saya isteri orang bawahan. Tengok stailnya pun macam datin-datin , vogue semacam. Diapun seperti memilih bulu, orang macam kita ini tidak dipandangpun."

"Kak, sudahkah kakak bekerja dengan dia dan berapa lama kakak sudah mengenali dia, Jika semuanya belum, jangan meletakkan sebarang sangkaan dulu, sangkaan selalu tersilap, sangkaan juga boleh mendatangkan dosa. Saya senang dengan dia, mana tahu kakak juga boleh menjadi akrab."

Saya berani suarakan begitu kerana individu yang dikatakan tadi adalah seorang yang sangat dekat dihati saya. Dia memang bergaya, stailo itu kerana dia mampu tetapi saya kira dia sudah cukup bersederhana. Mungkin kerana saya  mengenalinya diluar malah mencintainya di dalam. Dan saya mulakan jarum azimat  untuk memecahkan tembok sangkaan demi sebuah persaudaraan. Dan ketika berhijrah meninggalkan daerah itu dua hati mereka semakin bertaut, kemanisannya mengalir menyapa hati saya. Ditakdirkan mereka menjadi jiran setaman, mereka akrab sekali. Sakit pening saling menjenguk, susah senang kongsi bersama, sempat ditarbiah di dalam halaqah. Alhamdullillah.

Syukran lillah

"Dolu ado orang tu kato ekau pilih bulu tau, tak borkonan dio nak kawan ngan ekau la kak, Ado ko dio kato ekau sombong lagak mak datin. Cubo ekau maghah balik  kek dio.."
(Dulu ada orang tu dia kata kamu pilih bulu tau, tak berkenan dia nak berkawan dengan kamu la kak, Ada ke dia kata kamu sombong lagak seperti mak datin. Cuba kamu marah semula pada dia)

Saya pecahkan rahsia teman yang kini rapat, asalpun dari negeri yang sama. Cantiknya penyusunan Allah.

"Eh itu dolu yo,maso tu eseh bolum kona lai dio, eseh bona bona tobat sangko bughuk kek mak datin,  tak mahu lai eseh jadi macam gulo dihurung dek setan. astaghfirullahal azim"
(Eh itu dulu ya, masa tu saya belum kenal dia lagi, saya benar-benar taubat bersangka buruk pada mak datin, tak mahu lagi saya menjadi seperti gula dihurung oleh syaitan, astaghfirullahal azim)

Ketawa kami pecah penuh mesra dan bahagia. Saya terlebih bahagia dan disini ingin kunyatakan bahawa diri ini amat mencintai kalian keranaNya.
|
This entry was posted on 23:06 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: