Author: -Ainul Yaqin-
•00:14

"Pak Usu nak pesan  pada Ishah dan adik-beradik, sekiranyalah Allah  bentangkan nikmat dan kelebihan di depan mata bagi orang yang menjaga kedua ibu bapanya yang telah tua, maka Pak Usu percaya kau orang adik-beradik akan 'bergaduh' sesama sendiri."

"Bergaduh?"

"Bergaduhlah, kerana berebutkan nikmat yang melimpah ruah di depan mata."

"Oh faham...faham"

"Namun Allah menghijabkan semuanya di dunia, maka apabila masing-masing faham, rebutkanlah peluang menjaga orang tua , mak ayah yang semakin uzur."

Begitulah Pak Usu, bicaranya selalu berbuahkan isi. Jika ingin lagi mutiara hidup maka rapatlah padanya. Ajaklah berbual, pasti banyak lagi yang bakal dikutip. Dan kata -kata Pak Usu petang itu menjadi azimat untuk menjadi anak yang meletakkan pengharapan untuk bertenang dan berlapang dada meneladani ayah mak yang semakin uzur.

"Memang orang tua adakalanya sudah bersikap kembali seperti budak. Dan selalunya sikap kita semasa tua mencerminkan amalan kita semasa muda.". Saya tekun mendengar.

"Sebab itu, jika orang tua kau berperangai, anggap saja mereka sudah tidak ada daya. Hati hendak berbuat macam-macam tapi kudrat mereka sudah tidak termampu." Saya semakin merasa bertuah dapat berkongsi dengan Pak Usu saat itu.

"Ayah berdoa pada Allah, jangan sampai Allah berikan ayah sakit terbaring, terlantar, nyanyuk dan lupa. Nanti akan memberi susah anak-anak sahaja."

"Ayah jangan sebut macam tu, jika benar memang wajar anak-anak bersusah pun masa itulah anak-anak sepatutnya berkorban. Istilah menyusahkan anak-anak tidak patut wujud."

"Minta dijauhkan Allah, kalaulah boleh itulah doa ayah.."

Perbualan dengan ayah saya pada suatu hari, kembali terbayang. Agaknya memang semua orang tua berimpian begitu. Tidak mahu menyusahkan anak-anak. Tambahan anak-anak yang telah membina keluarga. Maka mereka akan bersikap susah menanggunglah sendiri yang ada ketikanya mengundang geram si anak juga. Kononnya sikap orang tua mereka begitu, adakalanya menambah sukarnya mereka.

Sebenarnya anak-anak lah yang terkurang peka, lebihkanlah perhatian tunjukkan anak-anak sanggup bersusah asal orang tua mereka selesa, asalkan kebajikan orang tua mereka dipedulikan. Perlu sangat menunjukkan yang kita memang beriya-iya sanggup bersusah lepas tu zip mulut jangan diungkit-ungkit kesusahan yang telah kita tempuhi maka barulah ayah dan ibu tua itu nanti akan beralah menerima bantuan si anak.

"Tak apa, ayah rasa ayah kuat memandu bawa mak balik Johor Bahru, rumah kakak. Ayah akan bawa pelan-pelan."

Saya tidak setuju kerana saya tahu ayah memang tidak sihat tambah emak sudah memang sakit. Adik-adik bekerja dan tinggal jauh. Hendak menjenguk mereka selalu akan menyusahkan, jadi keputusan membawa keduanya pulang semula ke Johor Bahru. Itupun dengan alasan tidak mahu menyusahkan anak, ayah ingin gagahkan diri yang tidak segagah dulu membawa emak yang sakit dengan keretanya sendiri.

"Macam mana kakak hendak memandu dengan baby dan Yaya yang tidak duduk diam nanti. Bahaya. Ayah dah sihat, boleh dah pandu sendiri." Sewaktu itu, suami saya menunaikan umrah menemankan ibunya. Maka kata hati saya,  saya boleh melakukannya maka saya akan tetap melakukannya selainnya saya berserah kepada Allah.

"Oh itu ada seninya ayah, Faheem perlu disusukan sepanjang jalan. Alya ada macam-macam kaedah hendak minta dia duduk diam selama 5 jam perjalanan nanti. Senang sahaja tu."

Ya ke senang? Tidak senang sebenarnya, namun saya sengaja membayangkan ianya akan menjadi sangat senang. Intonasi terpaksa meyakinkan supaya ego orang tua ayah yang tidak mahu menyusahkan anak itu rebah sendiri.

Ayah masih berkeras dengan plan awalnya, akhirnya cair bila saya ajukan satu persoalan. Dan saya sangat merasakan bahawa soalan itu Allah ilhamkan secara spontan untuk mematahkan hasrat ayah. Akhirnya saya menang.

"Ayah, perjalanan 5 jam ke JB lama. Jika mak hendak ke tandas sepanjang highway, mak perlu dipimpin. Ayah hendak bawa mak ke tandas lelaki atau ke tandas perempuan. Dua-dua tidak kenakan?"

Dan ayah benar-benar terdiam. Memikirkan agaknya. Saya tersenyum sendiri. Dan bila terdengar suara esakan kecil ayah di hujung talian, saya menelan liur sendiri.

"Tok Ayah esok Yaya, Faheem dan Ummi ambil tok ayah dan mak tok di Gombak. Esok juga kita balik JB, Tok Ayah rehat dan jangan sedih, asalamualaikum ."

Nurin, Muhamad minta kak long dan Kak ngah menengokkan sehingga malam. Makan tengahari anak-anak minta tolong jiran yang belikan.

Talian saya matikan. Selepas itu saya mengongoi sayu dalam kemenangan sambil memeluk Yaya dan Faheem yang kehairanan! Kasihannya ayah emak.


SAAT-SAAT AKHIR AYAH

Kami yang menjaga mak yang sakit berulang ke Hospital Kulai saban waktu. Apabila saya menunggu menjaga emak di hospital, ayah membantu suami mengasuh anak-anak di rumah. Pernah suatu hari menu telur dadar cencaluk, menu yang Tok Ayah ambil dari majalah saji menjadi bahan bualan. Sedapnya Tok Ayah masak, nasi panas 3 pot beras habis licin dimakan berkongsi dalam talam! Jimat tidak payah mencuci pinggan banyak kata  Tok Ayah.

Suratan Allah, emak yang sakit tetapi Allah menjemput ayah pergi dahulu. Dalam tempoh seminggu ayah jatuh sakit, apabila dilakukan scan, didapati ada ketumbuhan yang besar di salur utama ke jantung. Usia ayah yang sudah lanjut menjadikan pembedahan berisiko tinggi.

Adik ipar saya seorang doktor pakar menuturkan, "Kak Lang layan dia baik-baik, apa yang dia teringin nak makan berikan saja, apa sahaja yang dia berhajat tunaikanlah. Pembedahan tidak boleh, berserah dan berdoalah."

Saya tidak sangka ayat -ayat tersebut menandakan ayah  menghidapi diagnosis sudah tidak ada harapan untuk sembuh. Keajaiban hanya dari Allah.

Hari yang ke lima ayah jatuh di bilik air dan saya terpaksa menghenyak pintu bilik air sehingga terbuka dan terpaksa memanggil bantuan jiran-jiran berhati mulia untuk mendudukkan ayah di kerusi roda kemudian disorongkan ke bilik. Hari ke 6 dan ke 7 ayah terpaksa dipakaikan lampin dan sudah mula tidak boleh bertutur, hanya tidur. Menyalin lampin kami terpaksa mengguna kudrat tiga beradik untuk mengalihkan ayah.

"Abang ,adik, macam mana kakak nak buat semua ni sorang-sorang. Mak sakit, anak-anak kakak kecil-kecil, abang Apis kerja," Mak teresak-esak. Oh mak sudah memikirkan sampai ke situ. Malah saya fikir, dengan izin Allah ayah akan sembuh jika tidak pun saya percaya tenaga yang kuat akan hadir dari dalam. Cuma Ya Allah, jangan sakitkan aku buat masa ini.

Ayah pergi menghadap Ilahi tanpa pesan, tanpa sebarang kata-kata pada hari yang ke 8. Rupanya Allah makbulkan impian dan doa ayah agar dia tidak terlantar dan hanya tiga hari penuh kami meladeni dirinya.
Allah mengabulkan pintanya agar dia tidak sampai menyusahkan anak-anak. Tempoh seminggu yang mengejutkan. Sepanjang sakitnya ketika mana ayah masih boleh bersuara, saya kagum dengan akhlaknya. Sememangnya ayah bukan orang tua yang mengherdik, baran dan merengus ketika sakit. He was a very polite old man during his sickness.

"Kakak, kakak free ke lepas ni."

"Free, boleh di free kan, kenapa ayah, suri rumah kerjanya mana pernah habis."

"Kalau boleh, nanti kakak tolong urut ayah  kat belakang ya, bisa sikit, kesian kat mak tangan mak dah tak kuat."

"Ayah pesan pada mak jangan beritahu kakak jika dia ada sebut teringin hendak makan apa jika waktu tu sudah malam. Sebab kakak  nanti terjah keluar cari apa yang ayah nak makan masa tu juga, malam bahaya kakak keluar bawa kereta." Emak saya mengadu. Sampai begitu sekali mulianya ayah memuliakan saya.

Nurin adalah cucu yang paling hiba dan merana dengan pemergian ayah kerana Nurin hobinya memicit jerawat di hidung Tok Ayah dan rajin memicit badan dan kaki tok Ayah yang lenguh. Suatu pagi Nurin menangis meraung  terjaga dari tidurnya turun dari tingkat atas, kami syak dia diusik Muhamad. Dalam esak tangisnya yang hiba dia bersuara.

"Tok Ayah datang pimpin Nurin malam tadi, belikan Nurin jajan banyak, lepas ni Nurin dah tak ada Tok Ayah nak belikan jajan."

Ayah pergi dia berumur 7 tahun, saya memeluknya yang kehilangan.


SAYA DOKTOR PERIBADI MAK

Selepas pemergian ayah, saya kira tentu sekali emak dibaluti kesunyian. Kami bergilir menemankan emak tidur di bilik bawah.

"Tekak ni terasa pahit, makanan ni semua rasa pahit, makan lauk ini pahit, makan nasi rasa pahit, tak tahu lah nak makan apa."

"Mak, ubat yang mak telan  pagi tadi tu beri kesan. Mak sabar ya, kalau Rasulullah masih ada nanti tentu Rasullullah tak suka mak merungut pasal makan macam tadi. Tak elok ya mak ."

Dan mak mudah akur sebagaimana dia sangat akur dengan jadual pengambilan ubatnya saban hari. Tepat waktu dan disiplinnya. Matanya sentiasa menjeling jam di dinding. Saya hanya megambil bacaan gula darahnya mengambil tekanan darah mak lalu dicatitkan di buku catitan. Setiap bulan laporan itu perlu dipersembahkan  kepada doktor di hospital yang merawatnya.  Sehingga sekarang bekas plastik yang asalnya bekas gula-gula anak-anak yang bertanda hari dari Monday sehingga Sunday pada setiap petak bekas tersebut menjadi kenangan mengatur jadual ubat emak. Ada dua bekas ,satu merah untuk pagi dan satu lagi biru untuk malam.

"Jagalah mak Ishah baik-baik sementara dia masih hidup." Pesan mak mertua saya. "Mak redha anak mak, Apis jaga mak Ishah. Belai dia, mak ni rasa menyesal sangat sebab mak ni tak membelai atuk Siah semasa dia sakit."

"Kan mak selalu turun ke Segamat menjaga Atuk Siah."

"Mak jaga sahaja tapi mak tak sempat membelai dia. Menjaga dan membelai ni beza Ishah. Belai ni kita urutkan, picit yang mana badannya lenguh, sapukan krim ke, minyak angin ke. Mandikan, sikatkan rambutnya, bedakkan.Jadi di situ mak kurang. Semuanya bibik yang buat, mak tak boleh angkat berat-berat, makpun dah tua, ada masalah jantung pulak. Allah ampunkanlah mak."

Terpana juga saya mendengar tips dari mak mertua. Sangat terasa mulianya mak mertua untuk menuturkan semua perkataan itu. Ketika itu mak saya masih sihat. Waktu itu mak saya hanya tidak kuat berjalan dan berdiri lama. Maka dengan kerusi roda yang diwakafkan oleh Pak Itam, saya membawa mak membeli-belah di Plaza Angsana mahupun ke Jakel membeli kain.

"Sekarang , atuk Siah dah tak ada mak rasa kalau boleh dipusingkan waktu mak hendak buat apa yang tidak sempat dulu." Azimatnya pesanan mak mertua.

Dan (ingatlah), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): “Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa.” [al-Baqarah 2:83]

Dan terasa kita adalah hamba yang kerdil, anak yang dikasihani semasa kecil bilamana sampai ke satu peringkat kita pula berbakti memandikan, menyabunkan seluruh badan orang tua kita malah mencuci najis mereka. Menyisir rambut, menggunting kemas rambut, membedakkan dan menyarungkan baju dan pakaian malah memakaikan lampin untuk mereka. Sebesar nikmat untuk merasakan apa yang pernah mereka lakukan ke atas kita semasa kita kecil dahulu.

Allahu... kesempatan itu Engkau anugerahkan juga kepada hambaMu ini.

Rupanya nikmat sihat ini membolehkan kita menjalani rutin kehidupan yang pantas dan penuh semangat ini membuatkan manusia tidak akan mampu menyedari setiap pergerakan dan perbuatan itu adalah nikmat yang besar semasa sakit kita.

Bayangkan untuk membawa mak yang sakit ke bilik air rentetan yang berlaku adalah, mencempung mak bangun dan memindahkan ke kerusi roda. Menolak kerusi roda ke dalam tandas, memapahnya ke mangkuk tandas. Selesai membersihkannya memapah kembali ke kerusi roda lalu ditolak masuk ke dalam bilik. Memapahnya semula ke katil. Ianya seolah pergerakan yang di slow motion kan walhal ketika sihat pergerakan itu seperti dilakukan tanpa kita sedari. Masyaallah.

Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat baik (santun) kepada kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sesekali engkau berkata 'ah' terhadap mereka, dan janganlah engkau menengking mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan-santun dan lemah lembut." 
(Surah Al-Isra', 24).

Nikmat yang menanti itu sesungguhnya banyak, bukanlah tujuan merebutnya untuk ganjaran yang banyak, tetapi andai kata hidup ini bagaikan roda, what you give you get, maka saya berlindung di bawah lembayung rahmat Allah agar anak -anak saya tidak melupakan saya dan ayah mereka di saat andai kudrat tidak mengalir di dalam tubuh lagi.

Mak meninggalkan kami 29 April 2007 di hening sebelum menjengah subuh. Kuburan mak bersanding sebelah ayah di perkuburan Saleng, Kulai.

"Pakcik Jamal kenapa selepas ayah meninggal dua tahun selama ini pakcik tidak menggali dan tiada dikebumikan sesiapa pun selepas itu di sebelah kubur ayah saya."

"Sebelah kubur ayah puan, tiga langhah ke pokok mangga yang besar ini, selalunya banyak sangat akar yang menyukarkan kubur digali. Maka saya menggali di kawasan yang lapang. Tapi bila ada permintaan untuk dikebumikan disebelah kubur itu saya mengagak mesti ini suami isteri. Di kawasan perkuburan Saleng ini ada tiga pasangan yang bersanding kuburnya suami isteri. Salah satunya ibu bapa saya dan ayah dan emak puan. Saya bertawakkal kepada Allah dan  saya memang terkejut , mudah urusan saya apabila tidak ada satupun akar yang menggangu saya  semasa menggali. Tanah ini clear, memang rezeki allahyarhamah untuk bersemadi di sebelah suaminya."

Mak dan  Ayah kami tinggalkan bersemadi  di Saleng manakala anak-anak di Sekolah Menengah Islam Hidayah di Seelong untuk memulakan kehidupan baru berpindah dari Johor yang mengungkap seribu kisah dan cerita kita bersama . AL FATEHAH.

Berbaktilah kepada dua orang tua. Fahamilah kehendak mereka, bukan kehendak kita..



















|
This entry was posted on 00:14 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: