Author: -Ainul Yaqin-
•21:46

Menjelang peperiksaan, semua yang terlibat bagaikan diserang wabak. Murid, sah mereka yang akan mendudukinya, guru kesibukan bermula sebelumnya bagi menyiapkan soalan, membawa ke minggu peperiksaan dan menerus ke minggu selepasnya untuk menyemak.

Ibu bapa juga tidak betah mengurus jadual harian menyiapkan diri menjadi supir. Keluar dan masuk rumah menghantar anak-anak ke pusat tuisyen. Itu ibu bapa sekarang, ibu bapa dulu tenang dan 'rileks'. Tuntutan dan peredaran masa benar-benar merubah suasana kehidupan. Tetapi dulu pandai pula anak-anak mengurus hal dan diri sendiri. Apakah kesusahan yang dilalui menjadikan mereka berdiri diatas kaki sendiri.  Semua seperti di serang simptom yang boleh diistilahkan demam peperiksaan, demam 'exam'.  Jika yang belajar di timur tengah boleh disebut demam imtihan.

Bagusnya demam ini antibiotiknya adalah rajin melebihi paras biasa untuk bersolat cukup lima waktu, diawalkan waktunya dan diserikan dengan bunga-bunga sunat terutama sunat hajat. Sangat positif impaknya.Di sekolah digantung sepanduk-sepanduk menyulam kata-kata semangat, direntang bendera -bendera kecil bertulis impian dan target. Strive 5As UPSR,   PMR the best batch,   Go!Go!SPM.

Kem-kem gerak gempur peperiksaan, tidak usah disebut. Bagi pelajar tahun-tahun peperiksaan ini, bermula dari seawal tahun telah diprogramkan minda mereka, 'tahun ini kamu periksa besar'. Sekolah juga turut mengadakan kelas tambahan percuma,kem motivasi, guru berkorban lebih masa, anak murid wajar memberikan pengorbanan demi sebuah kecemerlangan akademik untuk diri sendiri juga untuk kecemerlangan sekolah.

Suasana berlumba dengan masa yang agak sihat, jika tidak remaja nanti fokusnya ke facebook, twitter,PSP,PS2 dan banyak lagi.Selama seminggu hanya hari jumaat sahaja pelajar dapat menjengah pintu rumah sewaktu tengahari, hari lain tunggu petang sahaja. Ibu ayah yang terlebih rajin akan menghantar bekal ke sekolah kerana anak-anak tidak sempat makan di rumah, kelas tambahan bermula setengah jam selepas jadual sekolah tamat. Jika tidak, dengan duit belanja yag dibekal mereka berkejar ke restoran berdekatan untuk mengisi perut. Petang rehat sebentar, dengan sisa-sisa tenaga yang berbaki malam nanti ada tuisyen khas di kawasan perumahan . Tenaga pengajarnya yang menyusun soalan peperiksaan atau pemeriksa peperiksaan,spot questions guru tersebut pasti tidak menghampakan. Soalan soalan percubaan dari sekolah-sekolah negeri yang lain difotostat, diadakan sesi drilling dan perbincangan jawapan. Dulu, kami tidak berpeluang melalui semua ini.

Demam berterusan , suhu kepanasannya meningkat dari sehari ke sehari. Saya teringat dengan kata-kata Cikgu Mohd Amin, guru tuisyen saya di Ming Institution, Jalan Tuanku Abdul Rahman semasa di tingkatan tiga.

"Kamu berhempas pulas dari awal tahun, dua atau tiga hari lagi hendak periksa ,ajak mak ayah kamu pergi tengok wayang". Jenakanya disambut gelak kami satu kelas .

"Beritahu mak ayah kamu, mak, ayah, saya tidak mahu tekanan, maka izinkan saya tekan suis televisyen." bergegar lagi ketawa kami.

Sehari menjelang peperiksaan kami sudah diajar pasrah. Segala yang perlu telah dipindahkan maka guru-guru hanya menuturkan penembak semangat dan ucap selamat. Jika pelajar fokus segala yang dicurahkan pasti takungan mindanya penuh, cukup menjadi bekal untuk ditumpahkan kembali di dewan peperiksaan. Itu dulu. Zaman untuk mendapat straight A's bagaikan satu anugerah !


"Boleh jawap periksa tadi Kak Yin?" Melihat wajah murungnya ,hati sendiri yang tidak sedap rasa.

Dia senyap.

"Insyallah boleh tu, Kak Yin dah tuisyun di sekolah dari bulan Februari, usaha dah banyak selepas ini tawakkal saja ya", saya sendiri yang menjawab untuk memujuk.


SOALAN BOCOR

"Bukan, pagi tadi sebelum periksa, cikgu-cikgu kuarantinkan kami. Cikgu tuliskan dipapan hitam dari no 1 sehinggga 40 dan setiap nombor jawapannya A ,B, C atau D. Kami kena hafal semuanya. Cikgu kata wajib hafal betul -betul, karangkan cerita daripada susunan huruf jawapan  kalau nak dapat A subjek itu. Contoh 1. A, 2.A, 3.D, 4.C 5.B, 6.B, 7. A maka susunlah cerita contohnya Abang Ali Datang Cuci Buah Buah Apple dan seterusnya. Sampai 40 soalan. Masa tu lagi setengah jam nak mula periksa. Kak Yin tidak ingat semua ,serabut sangat berdebar-debar sebab rasa macam tak mampu hafal." Dia mengadu.

Terkejut saya mendengarnya. Kuarantin pelajar untuk mengagih jawapan dan bukan lagi soalan bocor! Saat  dan ketika itu saya rasa seperti hendak meletup! Niat agar pelajar score, kecemerlangan sekolah mencanak tinggi, tapi caranya sudah mengganggu ketenangan pelajar. Hampir setahun berhempas pulas, bersengkang masa, wang dan tenaga memberi kemahiran dan input kepada pelajar ,namun di hari peperiksaan, pelajar tidak berpeluang memberikan output sebenar yang mereka terima malah dihidang jawapan bocor. Mungkin bukan semua pelajar tetapi mangsanya anak saya sangat terganggu! Kak Yin berhak untuk masuk dewan peperiksaan dengan tenang tetapi ketenangannya tercalar.Di calar oleh guru-guru yang obses untuk mencapai status cemerlang dan gemilang . Itu hak mereka saya berlepas tangan.

"Sabar Kak Yin. Apapun keputusan Kak Yin nanti itu adalah di atas usaha Kak Yin yang sebenar ". Bergenang airmata saya, menahan geram dan kecewa.

"Semalam kawan Yaya kata ada guru yang telefon ke rumahnya memberitahu soalan-soalan yang mungkin keluar."

"Bila tu?Kenapa Yaya tidak mendapat panggilan?"

"Malam tadi. Yaya tak dapat, yang dapat pelajar-pelajar yang sekolah target bakal dapat 5 A"

"Oh bagus la tu , ummi bersyukur yaya tidak dapat, alhamdullillah jadi keputusan yaya nanti adalah seratus peratus usaha yaya dan kerja keras guru selama ni, pertolongan Allah dan bukan dari soalan yang bocor, Yaya faham tidak tu?"

MENGIMBAS KENANGAN

Terbayang ketika  Kak ngah dulu semasa beratur di luar kelas yang dijadikan dewan peperiksaan untuk  menduduki UPSR.Di tahun kak long saya sibuk mengurus sanak saudara yang ramai di rumah kerana almarhum ayahanda tercinta meninggalkan kami dan kak long cucu pertama serta cucu-cucu yang lain yang dikasihinya serta seisi dunia ini sehari sebelum  Kak long menduduki UPSR, 4 September 2005.

Di hadapan kelas SRIH. Betapa hening damai dan tawaduknya suasana ketika itu. Ustaz dan ustazah berhimpun ramai menghadap barisan pelajar. Pengetua ketika itu Ustaz Jelani memberikan kata kata semangat dan tazkirah, pesan-pesanan agar menjaga adab dan nama baik SRIH supaya latihan masuk dan keluar dewan penuh tertib yang telah diajar sehari sebelumnya dipegang kemas dalam ingatan. Mengucapkan terima kasih kepada penjaga peperiksaan, guru-guru dari sekolah lain kebanyakan nya sekolah kebangsaan. Bangun jangan menyeret kerusi malah dengan perlahan kerusi diangkat maka riuh bunyi seretan yang menggaggu tidak ada langsung. Akhlak menjadi keutamaan.

Doa dibacakan mengiringi perjuangan pelajar sebentar nanti, dan kami semua mengaminkan. Kebetulan hanya saya ibu yang turut  berada di situ, merai dan meminjam semangat ustaz ustazah menghantar anak ke dewan peperiksaan dan saya suka suasana itu. Arahan agar pelajar bergerak ke dewan bermula, pelajar lelaki mengambil laluan, pelajar perempuan begitu juga. Ustaz beratur sebaris dan pelajar lelaki mencium tangan guru mohon restu. Ustazah sebaris juga menghulur tangan dicium anak-anak perempuan .

"Doakan kami ustaz, Doakan kami ustaz"
"Doakan Kami Ustazah, doakan kami ustazah, "
"Doakan kami makcik, doakan kami makcik" terasa dihargai.
''Doakan angah,ummi"

Anak saya dan kawan-kawan anak saya sedang melangkah ke dewan. Keharuan mengasak rasa. Selesai dan memohon diri ,sepanjang kaki mengatur langkah ke kereta, berjujus-jujus  airmata. Anak-anak ini menduduki peperiksaan penuh dengan restu! Siapapun akan terharu....

RESULT KELUAR

Selepas kelas mengaji di surau taman, beberapa orang teman kelihatan berpelukan melonjak-lonjak riang.
 "Wah seronok sangat  ni boleh kongsi,"

"Alhamdullillah anak-anak kami dapat 5A !"

" Oh tahniah!, emak-emak terlebih suka mesti pagi tadi emak-emak yang terlebih kecut perut," Saya bergurau.

"Sha, anak Sha ambil keputusankan, dapat berapa"

"Alhamdullillah , kakak nya dulu 3A yang memberangsangkan, adiknya tahun ini 4A"

"Baguslah...tapi kesian anak si anu tu,sekolah target anak dia 5A, tetapi anak tu hanya mendapat 4A dah kira bagus tetapi maknya sampai hati tidak mahu melihatpun slip keputusan anaknya."

Malang saya rasakan keadaan itu. Patutlah ada pelajar sanggup lari dari rumah kerana tidak mencapai target, malah ada yang sanggup mengambil nyawanya sendiri. Gara-gara tekanan dari sekolah dan ibu bapa yang terlebih menekan. Itu cara kalian tetapi bukan cara saya!

Panjang hikayat, 1001 malam tidak habis berkisah perihal demam terima keputusan ini.

"Nurin.....kenapa kamu tidak ada satupun A. Ish, ish..kenapa Nurin, 5B ?"

Jikalau saya ada kuasa menghilangkan manusia nescaya satu persatu guru tersebut saya sembunyikan atau hilangkan. Tidak langsung ada kata semangat memujuk malah mempertikaikan keputusan Nurin.Apakah kecemerlangan hanya pada A, saya puas memikirkannya.

Seperti biasa, "Oh alhamdullillah UPSR baru satu permulaan, 5B juga keputusan yang baik untuk dia, terima kasih ustazah." Terbalik, saya patut duduk di tempat mereka.

Seorang pelajar kelihatan mengejar-ngejar anak berlari mendapatkan gurunya penuh gembira Guru tersebut mengajar subjek matematik tambahan, dan sepanjang tempoh dua tahun pelajar tersebut tidak penah lulus subjek tersebut. Dua bulan sebelum peperiksaan dia bertungkus-lumus pelbagai cara memahami subjek tersebut dan akhirnya dia berjaya.

"Cikgu akhirnya saya lulus, Saya berjaya mendapat B subjek cikgu". Tahu apa komen gurunya, "Cikgu tidak mahu B cikgu hendak A!"

Seramai 36 orang pelajar mendapat 5A, Kak Ngah tidak termasuk di dalam senarai tersebut.  Sedangkan ketika itu dia memegang amanah ketua pelajar banat. Dan minggu berikutnya semasa perhimpunan dia dan ketua pelajar banin perlu menyampaikan kata-kata motivasi kepada adik-adik .

"Ummi pernah tidak doakan angah, along dan adik -adik  mendapat straight A's dalam pepriksaan."

"Never, Ummi doa pada Allah apa yang paling terbaik di sisiNya, itu lah keputusan anak ummi".

"Apalah yang patut angah cakapkan dalam perhimpunan nanti, 4A orang bukan pandangpun. Tidak dapat 5A tetapi hendak nasihat orang..."

"Eh ummi pandang, Allah lagi pandang. Jangan banding dengan sesuatu yang di atas, fikirkan dan bandingkan dengan orang yang di bawah kita akan rasa kita jauh beruntung"

"Angah redha tidak dan bersyukur dengan keputusan?"

"Mula-mula sedih juga tapi sekarang ok dah". Diapun seorang anak 12 tahun yang pasti punya impian, untuk sebaris bersama 36 pelajar lain yang sangat cemerlang. Tetapi takdirnya bukan begitu.

"Ibubapa mana yang tidak gembira anak mendapat 5A, tetapi ummi ayah akan lagi sedih jika solat anak ummi bukan 5A, lima waktunya bukan A. Kak Longpun ummi sebut macam tu." Ada sebab saya bicara begitu, membuka jalan sebenarnya.

"Love you, love you, love you", bertubi-tubi pipi saya diciumnya.

"Itu ceramah pendek angah dalam perhimpunan pagi Isnin minggu depan, jazakillahu khairan ummi", Dia kelihatan bersemangat semula.


LEPAS RESULT KITA ADALAH SAMِA

Selepas menerima keputusan peperiksaan, kita kembali ke sekolah maka kita adalah sama seperti para pelajar yang lain. Selepas PMR, keputusan bagaimana sekalipun, tinggalkan di pagar sekolah, melangkah lah kita masuk sebagai pelajar baru tingkatan empat, maka kita berhak belajar , menerima ilmu , berusaha dan mencapai kecerlangan yang sama dengan mereka yang lain.Itu pesan saya kepada Kak Long, Kak Ngah dan Muhammad.

30 tahun dahulu, saya menerima sepucuk surat dari adik yang amat saya kasihi Qairel Akma bin Zainol Rashid. Surat beralamat Politeknik Kok Lanas, Kelantan.

"Arel berasa sangat rendah diri, dalam kesemua pelajar di tahun satu di sini, Arel seorang sahaja gred 3 SPM, yang lainnya hebat gred 1 atau gred 2".

Bagaimana dia berjaya di dalam permohonannya mendapat tempat di politeknik itu berbekalkan gred 3 nya memang itu suatu di luar jagkaan. Namun itu kehendak Ilahi.

Dalam balasan  surat saya padanya, "Setelah melangkah sahaja memasuki pagar Politeknik Kok Lanas ini Arel dan semua pelajar di situ  adalah pelajar baru dan kalian akan mendapat peluang yang sama. SPM adalah suatu sejarah dan tinggalkan sejarah itu di pagarnya . Bukan untuk dibuang tetapi ianya untuk direnung buat dijadikan pedoman, siapakah kita dahulu. Kini kita adalah pelajar yang penuh semangat dan Arel buktikan kelak menjelang tamatnya pengajian di bumi Kelantan ini Arel adalah di kalangan yang terbaik di antara mereka!"

Dia membaca surat saya di dalam kelambu sebelum tidur sebab ceritanya, hanya kelambunya seorang jenis kelambu kain kapas, maka tidak tranparent. Kawan kawannya berkata kelambunya kelambu pengantin , cannot see trough. "Jika menangis semasa membaca surat kakak tidak ada siapa yang tahu". Alahai adikku.

Dia berjaya membuktikannya! Sebelum keputusan akhir keluar dia adalah diantara pelajar yang paling banyak ditawarkan menghadiri temuduga pekerjaan dan akhirnya terpaksa memilih di antara beberapa tawaran yang diterima . Rezekinya berlabuh di INFINEON Melaka.

Sekarang kakak kongsikan kisah pamannya kepada anak-anak kakak. Mabruk paman.Kakak mahu anak-anak kakak juga mewarisi semangat kental seperti paman mereka.




|
This entry was posted on 21:46 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: