Author: -Ainul Yaqin-
•10:52
    

Malam itu kesempatan membelah kota Kuala Lumpur menuju Petaling Jaya melalui Lebuhraya Persekutuan. Lama juga saya tidak menikmati simbahan cahaya kota ....cantik. Terlupa sebentar pada arus trafik yang agak perlahan membawa wargakota ke destinasi masing-masing.

Mata tertancap pada bangunan Angkasapuri tersergam gah di atas bukit  di kiri laluan. Yang menarik di situ  tertulis motto berlampu yang terang seterang terangnya yang berbunyi

                                             'BUDI BAHASA BUDAYA KITA'

Pandangan itu agak mesra saya rasakan kerana sejak lebih 20 tahun dulu laluan itu kerap saya lalui. Ayah rajin membawa kami ke tempat kerjanya , Hujung minggu jika ayah ada urusan atau 'duty' kami mengambil peluang mengikut. Pejabat ayah di lot parkir Hotel Jaya Puri kini dikenali PJ HILTON. Motto yang tertulis di atas bukit itu juga sebati dengan saya.


Cuma saya rasa masa yang berlalu dan menginjak pergi, membawa pergi budi dan bahasa , seperti bukan lagi menjadi amalan. Rata -rata mempertahankan budi bahasa ibarat mengemis sesuap nasi.Kalaulah boleh,hendak rasanya pada motto tersebut saya tambahkan satu perkataan lagi menjadi


                                    'KEMBALIKAN BUDI BAHASA BUDAYA KITA'


Kenapa agaknya. Kerana terlalu banyak insiden yang saya alami membuat saya selalu memikirkan perkara ini.


BAYAR DAN JALAN SAHAJALAH

     Kebanyakan kaunter -kaunter bayaran seperti mengupah 'robotic cashier' tanpa perasaan. Cubalah berbahasa basi untung sabut dilayan baik kerapkalinya mengecewakan. Pasaraya besar malah kedai runcit, kaunter depan dan pembayaran bukan fokus utama menyantuni pelanggan. Wajah mencuka ditarik 14 muka pun pelanggan tetap juga datang ,jadi mengapa perlu dikisahkan sekiranya perkhidmatan di kaunter langsung tidak dihiaskan dengan budi bahasa . Belum lagi pembantu kedai yang bersikap'jika pelanggan hendak,sila ambil, tak hendak, tinggalkan'.

Satu ketika kami sekumpulan sukarelawan ke Acheh melawat sebuah pasar. Berkeliling mencari kedai keropok milik muslim, akhirnya berkerumun di sebuah kedai. Beri salam ,dijawab bagai hendak bagaikan tidak. Tidak menjadi kudis. Kami ramai dengan berbagai permintaan, minta ditimbang,dibungkus keropok pilihan hendak dibawa sebagai ole ole. Seorang teman tiba tiba ternampak keropok yang lebik menarik, maka membatalkan dua bungkus terdahulu yang sudah siap ditimbang. Terperanjat kami apabila pembantu kedai tu dengan muka tidak puas hati masam mencuka mencampakkan penyedok kemudian menuang keropok keropok yang dibatalkan itu ke dalam bekas semula .Tanpa suara, bahasa badannya menjengkelkan. Sudahlah kami masuk beramai ramai seperti tidak diraikan malah kami pulak yang rasa bersalah membeli itu dan ini.


Kami semua menyaksikannya, hilang kata kata sebentar.

 'Nanti...nanti dulu. Kamu ini apa masalah ya. Kamu tahu tidak, kami berkeliling pasar mencari kedai muslim tapi begitu caranya kamu melayan pelanggan!'

Suara sayalah itu. Memang kepantangan saya melihat sikap biadap, belum sampai mencemar jari menghadiahkan penampar aje sebagai 'buah tangan'. Masih berhemah , nafas ditarik dalam dalam.


'Kalau gitu,kami pelanggan mendatangkan masalah, kamu lagi penat dan capek....kamu simpan aje keropok keropok ini. Ada rezeki kamu adalah nanti orang lain yang beli..itupun jika muka kamu boleh dimaniskan. Dah jom tinggalkan...kita cari kedai lain' Saya melangkah keluar .seperti anak anak ayam mengejar ibu, teman teman yang lain terpinga pinga mengikut.


 'Alang...habis tu nak beli kat mana alang?'


''Ada.insyallah..jom cari jangan risau. Kalau tak beradap,miskin budi bahasa,akibat sempitlah rezeki'


Kami menemui sebuah kedai kecil milik seorang lelaki tua. Kontranya keadaan di situ,barang yang dibeli siap dibungkus, diikat kemas, senang masukkan aje ke perut kapal terbang. Terima kasihnya berkali kali.  Siap beritahu mana yang berkualiti agak tinggi harganya ,yang sederhana lebih murah,yang tidak elok dan kurang sedap tidak dicadangkan. Susah sangat ke hendak berbudi bahasa.


ENTAH TAK TAHU


Pernah ketika anak anak masih di peringkat sekolah  dulu, rumah kami dikunjungi seorang kawan mereka. Ketika saya cuba memecah suasana , perasaaan ingin meraikannya walaupun seorang kanak kanak, saya lalu bertanya padanya.

"Mak ada pesan ke balik nanti nak tunggu mak ambil atau makcik yang hantar?"
Spontan dijawabnya  "entah tak tahu"

Dia masih kanak -kanak maka saya memaksa diri memahami, andaikata anak-anak saya ditempat itu mungkin jawapan seumpama itu juga yang diberikan.

Cuma jawapan polos terus begitu mendatangkan rasa kurang enak gegendang telinga menerimanya langsung menerbitkan rasa ngilu andai datang dari mulut nadia atau nabila. Maka saya belajar dari tindak tanduk tetamu kanak -kanak ini buat sempadan dan tunjuk ajar apa yang patut kepada anak-anak sendiri. Sebab itu saya suka jika anak -anak ini membawa pulang kawan kerana ada banyak nilai-nilai samada baik atau sebaliknya yang boleh di aplikasikan terhadap anak sendiri.

"Lain kali jika makcik tanya, jawaplah saya tak tahu,makcik atau maaflah makcik tak pasti pulak". "jangan lah jawab ENTAH TAK TAHU ya".Pengajaran tu harapnya lekat diukir dalam fikiran anak -anak ini sehingga sekarang.

"Budak tu cari saya sampai ke dapur, menyalam,siap cium tangan..beritahu maknya berkirim salam dan berterima kasih izinkan dia datang ke rumah. Anak saya sendiri tak sampai ke tahap tu". Cerita seorang teman.

Sememangnya anak kita sendiri belum mencapai ke tahap itu tapi percaya lah, proses pembelajaran mereka pasti membekas dengan cara melihat lalu meniru.Yang menyaringnya tugas kitalah sentiasa.


SAYA NAK CAKAP DENGAN......


"hello, Alya ada?" satu panggilan saya terima . Aduhai anak, gersangnya budi bahasa . Adakala mati akal saya hendak menegur spontan


"Yaya ..kalau menelefon kawan , mak dia yang angkat telefon yaya cakap macamana ya" saja saya mengujinya, selepas menerima beberapa panggilan dari kawan kawan anak saya itu.

"cakaplah nak bercakap dengan kawan yaya tu"
"Ya lah macamana cara yaya bercakap ....cuba sebut ummi teringin nak dengar"
"ala ummi ni...cakap je la ....."
"OK katalah ummi ni mak kawan yaya.....hello assalamualaikum nak bercakap dengan siapa?"
"Tina ada?..."
"Yaya GAGAL...". melekek lekek dia ketawa.

"Assalamualaikum...boleh saya tahu.siapa bercakap ni"

"Ni datuk Nabila dan Nadia....nak bercakap dengan siapa?
"Oh maaf ya atuk, saya kawan Nabila." Siap disebutnya sekali nama." Maaf ya ganggu atuk..boleh bercakap ke dengan Nabila"

Berbakul -bakul pujian ayah pada kawan anak saya, Tertawan dengan kemulusan budi bahasa walaupun sekadar bicara pendek di hujung talian


5S MENCONTOHI RASULULLAH


Rasulullah sendiri membawa peribadinya dengan secantik cantik hiasan akhlak , Qudwah(contoh) dan budi bahasa dan pekerti. Andai ingin penampilan dan diri diterima bawalah peribadi penuh kesederhanaan.


SENYUM - Rasulullah tidak akan sekali kali bersuara sebelum baginda mengukirkan senyuman.

SALAM    - Ucapan penuh doa ini sepatutnya menjadi ulam di bibir kita. Ucapan meraikan pagi, petang atau malam terhadap yang bukan Islam tanda hormat bukan juga sesuatu yang asing.
SAPA    - . Dalam menyapa ini raikan dengan bertanya tentang diri yang disapa bukan hanya menceritakan tentang kita, kita dan kita.
SOPAN  - Dizahirkan melalui bahasa badan. 'first impression' menentukan diri kita terbilang atau terbuang.
SANTUN - menefestasi melalui tingkah laku dan tutur bicara

Andaikata kita selalu menongkat kepala memandang birunya langit, biarlah kita tidak sama sekali melupakan rumput hijau yang melata di bumi. Bawalah khazanah budi dan bahasa di pundak kita, tidak ada siapa yang layak memikulnya melainkan dari dalam sanubari kita sendiri.


 Ingat pesan ummi ayah...wahai anak anakku


Author: -Ainul Yaqin-
•01:39
         
Rasanya seperti baru semalam saya menghadap emak, menadah telinga mendengar kisah-kisah lama darinya. Emak bagaikan hidup di dalam semangat kenangan tersebut, sebab itu walaupun dikisahkan berulang kali saya tidak akan pernah disapa jemu, begitulah diri emak.
          Rasanya bagaikan baru sebentar tadi saya melalui detik detik manis mendengar cerita lama dari emak , kisah di zaman ketika tidak punya harta benda malah duit ringgit jauh sekali dari mencukupi. Kehidupan serba kekurangan, namun kepayahan itu membentuk jati diri,untuk terus  kuat lalu bangkit meneruskan kehidupan. 

"Kakak tahu tak....moyang Adam (datuk pada emak, emak memang dibesarkan oleh nenek dan datuknya) dulu selalu cakap pada emak...kita ini jika di alam barzakh, alam kubur...rasanya seperti orang menunggu posmen. Kalau menerima surat....hati tu gembira sangat.....ibarat tu lah juga kita menunggu doa dari anak cucu...ternanti nanti kita. Ada atau tidak ingatan mereka  pada kita . Kirimkan doa untuk kita"

         Mengenang perbualan ini hati saya jadi sebak. Kini emak dan juga moyang sudah kembali ke rahmatullah ,sudah menjadi orang orang yang setia berharap menunggu ketibaan kiriman surat-surat dari posmen. Saya dan anak cucu mereka lah pengirim yang di harap harapkan itu.

            Saya berterimakasih pada emak kerana sempat berkongsi kata kata dari moyang. Kata kata tersebut terpahat dalam sanubari bagaikan tidak mampu dipinggirkan dari ingatan. Dan saya bersyukur untuk menerima peringatan seperti ini. Ianya seperti rakaman yang berulang dalam kenangan yang menggamit rindu yang tidak berkesudahan lalu mudah mudahan dizahirkan dengan menjadi pegirim setia kepada emak, ayah,abah, moyang ,keturunan terdahulu  serta muslimin muslimat. Redha lah Allah pada menggembirakan mereka  yang tidak jemu menanti kiriman.


ANAK SOLEH SOLEHAH

"Jika berazam untuk menjadi anak  soleh olehah, setiap kali selepas solat wajibkan diri kirimkan doa untuk ayah dan emak", pesan Pak Dam bapa saudara saya.

 "Apalah lagi kebajikan yang mampu kita beri pada mereka di alam sana. Jika masih hidup boleh juga tengokkan makan pakai mereka. Al Fatihah tu dah sebesar besar hadiah untuk mereka"
" Pak Usu nak pesan, menjaga ibu bapa uzur ini, andaikatalah  Allah lambakkan nikmat nya di depan mata maka kau adik-beradik boleh bergaduh. Tahu tak apa sebabnya? Kerana berebutkan nikmat yang banyak itu. Hakikatnya nikmat itu Allah simpan dulu untuk diserah di akhirat maka kau rebutlah peluang berbakti pada emak dan ayah engkau".

Apabila meninggal sahaja ibu dan bapa maka tertutuplah antara pintu pintu untuk melaksanakan kebajikan untuk mereka melainkan dengan jalan mendoakan mereka.
Peringatan peringatan sebegini terasa kecil tapi besar maknanya andai suatu ketika nanti kita lah pula menjadi penanti itu pada sebuah kiriman dari alam yang lain.....


SAYA TIDAK MENDAPAT DOA KHUSUS

 "Kak saya ni terasa macam rugi. Dalam hidup saya, saya rasa  selalu tidak mendapat doa doa khusus dari ibu bapa"

Perbualan petang itu mengundang ingin tahu saya


"Boleh akak tahu apa maksud adik?. Ayah ibu masih adakan?" cuba merungkai persoalan.


"Ibu bapa saya bukanlah jenis yang solat taat  lima waktu...ada masa jika nak solat mereka solat . Bilamana mereka rasa berat nak buat maka tinggallah solat. Doa ibu kan mustajab. Akak bayangkan ibu saya tak mampu doakan saya setiap waktu solat...kalau akak kat tempat saya tentu akak pun rasa rugi..yakan?


Allahu Akbar

"Kalaulah adik tanyakan soalan ini semasa akak berstatus anak dara....akakpun tak mampu menjawabnya..malah mungkin angguk terus"
 Dia tergelak kecil pada status yang saya utarakan.

          "Tapi setelah akak sekarang melalui pengalaman menjadi ibu...memegang status ibu maka akak ada sisi pandangan yang agak berbeza"


Dia nampak teruja....menagih harapan pada sebuah jawapan barangkali suatu pandangan, saya kira.


Seorang ibu itu doanya  bersandarkan ingatan terhadap anak anaknya. Ada ketika dalam baring, teringatkan anak..."selamat hendaknya anakku pergi sekolah...selamat sampai petang nanti"

Ada masanya ketika memasak teringatkan si anak maka terpancar pengharapannya 

."Kenyang anak aku ,bila makan masakan ni nanti...lauk lemak tempoyak ikan patin"


Maka  suara hati ibu yang taat kebergantungannya kepada Allah barangkali lain pula nadanya 


"Tetapkan anak ku dalam iman Ya Allah...jauhkan sebarang kemaksiatan darinya...." 


 Namun redha ibu tetap mengundang redha allah. Tolak lah sebarang anggapan ibu dan bapa kita itu yang bagaimana....sekalipun ahli maksiat ,mereka tetap ibu dan bapa kita sejak azali.. 


Bukan kita yang menentukan, boleh memilih siapakah ibu dan siapa pula ayah kita. Kita ingin lahir dari rahim siapa juga bukan dari kudrat atau pilihan kita.Maka sebagai anak jangan ada sebarang pertikaian terhadap mereka, mana perginya doa khusus buat kita.


Doa itu ada cuma bukanlah dilafazkan ketika berteleku di hamparan sejadah.